Czemu Plus gryzie się z Apple?

Artykuł/Blog Forum 14.08.2014
Czemu Plus gryzie się z Apple?

Tekst został pierwotnie opublikowany na Blog Forum Spider’s Web.

Plus reklamuje się jako lider rynku LTE w naszym kraju. Jest w tym wiele prawdy, ale czemu Polkomtel dzieli właścicieli telefonów na lepszych i gorszych, jednym oferując dostęp do szybkiego Internetu, a innym nie?

LTE w Polsce ma początki w 2010 roku. Do oferty abonenckiej wprowadzone zostało jednak rok później przez sieć Plus. W tamtym czasie w zasięgu znalazły się jedynie największe miasta w naszym kraju. Dzisiaj zasięgiem LTE objętych jest 66,7% populacji. Dla porównania, wyniki pozostałych sieci prezentują się następująco:

– Orange – 43% mieszkańców Polski
– T-Mobile – 50% mieszkańców Polski
– Play – 44% mieszkańców Polski

Pod kątem zasięgu Plus zdecydowanie króluje i raczej nie da sobie odebrać korony zbyt szybko. Również porównując prędkości pobierania i wysyłania danych Polkomtel oferuje najlepsze osiągi. Przejdźmy jednak do rzeczy.

Niezrozumiała polityka firmy

Próbowałem sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego z najlepszego na polskim rynku Internetu LTE nie mogą korzystać wszyscy abonenci, a jedynie użytkownicy Androida i Windows Phone. Tym bardziej, że to urządzenia Apple generują największy ruch w sieci mobilnej w naszym kraju.

Biorąc pod uwagę konkretne urządzenia, ranking prezentuje się następująco:

1. iPad (24%),
2. iPhone (8%),
3. Samsung Galaxy S II (3%),
4. Samsung Galaxy SIII (3%)
5. Galaxy Tab 2 (3%).

Urządzenia Apple generują zatem 32% ruchu internetowego z urządzeń przenośnych. W połączeniu z dobrą ofertą biznesową i dla zwykłych użytkowników oraz najnowszymi urządzeniami Apple (wkrótce model iPhone 6 i inne) Internet LTE może pomóc w zyskaniu kolejnych potencjalnych klientów i zatrzymać duży odpływ obecnych, którzy po prostu przeniosą się do konkurencji.

Napisałem w tej sprawie do sieci Plus. Odpowiedź jaką dostałem niestety nie daje nadziei na lepsze jutro:

Szanowny Panie,

dziękuję, przeanalizujemy nadesłane przez Pana uwagi.

Chciałabym poinformować, że rozwój technologiczny Plusa odbywa się zgodnie z polityką firmy. Nie jestem w stanie odpowiedzieć Panu na pytanie, kiedy i czy w ogóle będziemy współpracować na ten płaszczyźnie z firmą Apple.

W przypadku dodatkowych pytań, zapraszam do ponownego kontaktu.

Z poważaniem

Pies i kot czyli Apple i Plus

Plus jako jedyna sieć w Polsce nie oferuje usługi LTE dla iPhone. Zastanawiające jest, że na iPadach (4 generacja, Air, Mini) LTE działa i ma się dobrze. Nie wiem czy jest to spowodowane, ale wszystkie pozostałe trzy sieci (Play, Orange, T-Mobile) potrafiły się porozumieć z firmą z Cupertino.

Problem leży więc po stronie Plusa, a nie Apple. Dlaczego? Długo szukałem odpowiedzi, czytałem polskie i zagraniczne fora, przejrzałem setki postów i udało mi się natrafić na wiarygodną wiadomość. Oczywiście najciemniej pod latarnią, bo notkę znalazłem na oficjalnym forum sieci:

[…] Operator sieci Plus GSM nie ma umowy o partnerstwie z Apple. A szkoda, bo to by wiele spraw uprościło. Jednak nawet bez umowy o partnerstwie, operator może zgłosić chęć udostępnienia swojego LTE w urządzeniach iPhone. Sieć Plusa musiałaby przejść certyfikację Apple, obejmującą m.in. funkcjonowanie tzw. voice handoff. Apple wysyła swoich „field engineerów” do zbadania sieci itd. Nie jest to proces kosztowny w porównaniu z korzyściami dla abonentów i w końcu po pewnym czasie LTE jest udostępniany – bez umowy o partnerstwie często po dłuższym czasie… Dużo zależy jednak od determinacji pracowników operatora odpowiadających za załatwianie spraw z Apple. […]

Konsultant odpowiedział w sposób zaskakujący:

Po stronie Polkomtel jesteśmy jak najbardziej za tym żeby każdy Klient, również ten używający iPhona, miał możliwość korzystania z dostępu do najlepszej sieci LTE w Polsce. Liczymy na to, że podobne stanowisko będzie miał również Apple, na którego decyzję czekamy.

Zabawnym elementem dyskusji jest również komentarz:

[…] jak to jest, że konsultant na forum napisał, że Plus prowadzi już jakieś rozmowy z Apple, a drugi konsultant na infolinii temu zaprzeczył. […]

Na tropie LTE

Na stronie Plusa, w zakładce „telefony” możemy odnaleźć iPhone 5s. Jest on obecnie niedostępny w sprzedaży. Z ciekawości sprawdziłem parametry techniczne modelu 5s i okazało się, że zeszłoroczny iPhone nie ma możliwości działania na pasmach LTE. Domyślam się, że jest to celowy błąd w specyfikacji. Plusie, masz u mnie minus.

Natrafiłem również na informację, że w udostępnionej jakiś czas temu becie iOS 8 LTE w Plusie działało. Dotyczyło to wersji beta 2. Obecnie deweloperom udostępniona jest wersja 5, ale nie posiadam informacji, czy LTE dalej działa.

Jako użytkownikowi iPhone oraz innych produktów Apple pozostaje mi czekać na odpowiedź ze strony Cupertino. Mam nadzieję, że nie dłużej niż do premiery najnowszego telefonu z logiem „nadgryzionego jabłka”.

Advertisement

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement