Skąd się wzięła gra, która sparaliżowała pracę w biurach w całej Polsce?

Artykuł/Gry 13.03.2014
Skąd się wzięła gra, która sparaliżowała pracę w biurach w całej Polsce?

Jeśli wczoraj włączyliście komputer podłączony do Internetu, nie mogliście tego nie zobaczyć. Wszyscy Wasi znajomi grają w grę o nazwie 2048, przesyłają sobie linki do gry, najwyższe wyniki lub zrzuty ekranu pokazujące osiągnięcia.

2048 jest prostą w zamyśle grą logiczno-matematyczną. Jest napisana w JavaScript, dzięki czemu gramy bezpośrednio w przeglądarce.

2048

Na planszy o rozmiarach 4×4 kwadraty generowane są losowo liczby będące potęgami dwójki. Liczby możemy do siebie dodawać – tylko takie same i tylko w jednej linii poziomej lub pionowej. Sęk w tym, że równocześnie przesuwają się wszystkie inne – a jednocześnie dostajemy kolejną, wylosowaną liczbę. Celem w grze jest dodanie liczb tak, aby w końcu uzyskać 2048. W tym celu trzeba stworzyć 2 x 1024, a więc 4 x 512 etc. etc.

Gra jest mocno wciągająca i za każdym razem mamy wrażenie, że jesteśmy tuż-tuż od rozwiązania.

Jak to się stało że taka prosta gierka zawładnęła dziś naszymi umysłami?

Gra ma pewien zestaw cech które sprzyjają bycia wciągającymi:

  • gra się przyjemnie – animacja łączenia kafelków z liczbami jest płynna i elegancka, nie za wolna i nie za szybka
  • pozwala samodzielnie odkryć zasady rządzące grą – daje to satysfakcję i zachęca do grania
  • jest prosta w opanowaniu lecz trudna do pokonania
  • nie narusza zasad, których uczy na początku, przez co możemy mieć poczucie postępu w grze, szczególnie że cel jest jasno określony – jest nim dotarcie do magicznej liczby 2048
  • gra tak naprawdę nie jest stresująca ani frustrująca – możemy się długo zastanawiać nad naszym ruchem i nie czujemy się popędzani
  • dzięki perfekcyjnej równowadze pomiędzy umiejętnościami użytkownika i przypadkowością, z którą losowane są kolejne liczby, nigdy nie czujemy, że porażka jest naszą winą, a co za tym idzie, mamy nadzieję, że następnym razem się uda

Kto stoi za tym fenomenem?

Otóż autorem gry jest 19-letni zaledwie mieszkaniec Włoch – Gabriele Cirulli. Jest programistą i projektantem stron internetowych. Mimo młodego wieku ma już za sobą spore doświadczenie zawodowe.

Gabriele Cirulli
Gabriele Cirulli

Gabriele sam przyznaje, że inspiracją do gry była gra na telefony o nazwie… 1024:

1024

Z kolei inspiracją dla 1024 była gra o nazwie Threes:

threes

Jak widać, ten sam pomysł może być wykorzystywany wielokrotnie i tylko niektóre z jego implementacji „zagrają” w naszych umysłach. Nie trzeba wcale być pierwszym ani najlepszym, żeby mieć szansę ze swoją produkcją.

Gabriel zdawał się być zaskoczony nagłą popularnością swojej gry:

 

Jednocześnie, na fali popularności gry, wydał dziś wersję mobilną na telefony z systemem operacyjnym Android.

(Powyżej znajdował się link do fałszywki – ktoś próbował podszyć się pod Gabriela i wypuścić własną wersję gry – nazwał konto na Google Play jego nazwiskiem. Ponieważ Gabriele poprosił nas o usunięcie linka do tej aplikacji, robimy to.)

Nawiązaliśmy kontakt z Gabrielem i zgodził się odpowiedzieć na nasze pytania dotyczące gry i jego samego. Gdy tylko uda nam się porozmawiać, opublikujemy wywiad z autorem dzisiejszego największego hitu polskich biur.

Redaktorzy Spider’s Web o grze (z wewnętrznego czatu redakcji):

Piotr Barycki: „Gdybym miał jakieś życie osobiste, to powiedziałbym, że ta gra je zniszczyła. Czemu nie ma gry 128?”

Mateusz Nowak: „Boli mnie głowa, na oczy nie widzę, ale twardo gram.”

Paweł Okopień: „KTO Z WAS PIERWSZY TO UDOSTĘPNIŁ?!”

Dawid Kosiński: „O jakiej grze mówicie? Co to za gra… [My: Nie klikaj!] Nic dziś nie napiszę bo gram…”

Piotr Grabiec: „Przynajmniej raz 2048 miałem, mam screena na dowód, jestem spełniony.”

(To prawda, Piotrowi udało się grę pokonać, oto zwycięski screenshot:)

win

 Link do gry (uwaga, zaczynasz grać na własną odpowiedzialność!)

 Obraz Stressed young girl being dragged by a doctor from her laptop computer pochodzi z serwisu ShutterStock.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement