DirectX 12 jak Mantle – Microsoft wzoruje się na AMD

Artykuł 20.03.2014
DirectX 12 jak Mantle – Microsoft wzoruje się na AMD

AMD robi wszystko, by pozostać wiodącą marką na rynku sprzętu do gier. W zeszłym roku zostały wydane konsole do gier nowej generacji, które wykorzystując podzespoły i rozwiązania AMD. Potem pojawiły się gry działające szybciej dzięki wykorzystaniu autorskiego interfejsu firmy, czyli Mantle. Z kolei teraz AMD pokazuje, że stawia nie tylko na swoje, ale też standardowe rozwiązania, takie jak DirectX 12 oraz OpenGL.

Nowy DirectX zadziała na starych kartach!

Tak jak się spodziewaliśmy, na targach Game Developer Conference 2014 Microsoft zaprezentował swoje nowe API, czyli DirectX 12. Ma ono przynieść kilka nowych funkcji, ale mimo to będzie się je łatwo dało zaimplementować w grach. Przykładem tego jest gra Forza 5, której demo zostało zaprezentowane w trakcie pokazu. Przeportowaniem gry ze starszego interfejsu na DirectX 12 zajmowało się zaledwie czterech pracowników przez cztery miesiące. To bardzo dobry wynik, jest to w końcu bardzo rozbudowany tytuł kategorii AAA.


xbox one

Sztandarową cechą DirectXa ma być multiplatformowość. Według zapowiedzi ma on być obsługiwany nie tylko przez komputery osobiste, ale też konsole Xbox One, tablety oraz smartfony. Oprócz tego dowiedzieliśmy się, że DirectX 12 obsłuży ogromna część kart graficznych dostępnych na rynku. Wiemy już, że API będzie wspierane przez układy graficzne Intel Iris, karty graficzne Nvidii obsługujące DirectX 11 (architektury Fermi, Kepler i Maxwell) oraz wszystkie karty graficzne AMD Radeon działające w oparciu o architekturę Graphic Core Next.

Jest to bardzo dobra wiadomość. Oznacza ona, że nowego DirectXa obsłużą nie tylko najnowsze karty graficzne z serii R5, R7 oraz R9, ale też obecne na rynku układy APU wyposażone w zintegrowane układy graficzne i akceleratory z rodziny Radeon HD 7000, które swoją premierę miały ponad dwa lata temu. To świetna wiadomość dla graczy. Nie będą oni musieli wymieniać swoich nie najnowszych już kart graficznych.

Dodatkowo Microsoft tworząc nowe API zdecydował się skorzystać z nowoczesnych rozwiązań stworzonych przez AMD.

Widać to po funkcjach, które obiecuje Microsoft. Według niego największą zalet nowego API jest ograniczenia narzutu sterownika karty graficznej na procesor nawet o połowę. To samo zaprezentowało AMD w swoim Mantle i widzę, że rozwiązanie to tam naprawdę działa. Możecie zobaczyć to w krótkiej relacji z grania w skradankę Thief właśnie przy użyciu API stworzonego przez AMD. Kolejna zaleta stosowania nowego API Microsoftu to możliwość łatwego portowania gier pomiędzy platformami wykorzystującymi ten sam interfejs. Dokładnie to samo obiecuje AMD deweloperom tworzącym gry zarówno na konsole nowej generacji i komputery PC.

radeon hd 7770 front

Czy nowy DirectX przyjmie się na rynku? Co do tego nie ma najmniejszej wątpliwości. Działa on na każdym dostępnym sprzęcie, wspiera obecne już na rynku rozwiązania i jest obecny nie tylko na komputerach stacjonarnych, ale również konsoli do gier Xbox One i urządzeniach mobilnych. Jednak tego wszyscy się spodziewaliśmy. Naprawdę istotne pytanie to:

Czy  DirectX 12 będzie lepszy od Mantle i czy stanie się gwoździem do trumny rozwiązania AMD?

Odpowiedź na nie brzmi: Oczywiście, że nie. Mamy prawo, by tak podejrzewać na podstawie historii i twardych danych. Po pierwsze, już przy okazji DirectX 10 Microsoft obiecywał znaczne obniżenie narzutu sterownika układu graficznego na procesor. Niestety wiemy, że obietnice te nie miały przełożenia na rzeczywistość. Dodatkowo DirectX to interfejs wysokopoziomowy, a Mantle niskopoziomowy, stworzony specjalnie z myślą o kartach graficznych opartych o architekturę Graphic Core Next.

Jest to różnica nie do przeskoczenia, przez co komputery z Radeonami zawsze będą działać w grach znacznie szybciej w trybie Mantle niż DirectX. Dodatkowo Mantle, w przeciwieństwie do DirectXa, znacznie poprawia komunikację między procesorem, a pamięcią RAM.

Mantle

O świetnej pozycji Mantle świadczy to, że po DICE i wszystkich kluczowych studiach Electronic Arts chęć korzystania z AMD Mantle wyraził też Crytek, twórcy silnika CryENGINE i gier z serii Crysis. Kolejne firmy zauważają, że istnieją wymierne korzyści używania Mantle, takie jak możliwość obniżenia wymagań sprzętowych na niektórych konfiguracjach. Dlatego możemy być pewni, że liczba partnerów AMD w najbliższym czasie będzie cały czas rosnąć.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement