To, co Microsoft próbuje zataić nt. sprzedaży tabletów Surface

Artykuł/Sprzęt 29.01.2014
To, co Microsoft próbuje zataić nt. sprzedaży tabletów Surface

Microsoft, jak zresztą wiele innych firm technologicznych, ma tę przypadłość, że lubi w wynikach finansowych podawać tzw. wygodne dane. Naczytaliście się – także na Spider’s Web – o świetnych wynikach w Redmond, w tym o coraz lepszej sprzedaży tabletów Surface? No to ja mówię „sprawdzam”.

Żeby nie być gołosłownym

Microsoft chętnie podawał liczbę sprzedanych konsol Xbox One. Bez problemu w prezentacji najnowszych wyników kwartalnych można znaleźć informację, że najnowszej generacji konsol Xbox sprzedało się 3 miliony sztuk w zaledwie 5 tygodni po premierze. Sukces, gratulacje.

Trudniej znaleźć konkretne raporty na temat sprzedaży innego hardware’owego produktu w biznesie konsumenckim Microsoftu – tabletu Surface. Mamy jednak informację o przychodach z jego sprzedaży. To 893 mln dol. w ostatnim kwartale. W komentarzu do wyników czytamy okrągłe zdanie, że „przychody ze sprzedaży tabletów Surface podwoiły się w stosunku do poprzedniego roku”. Sukces, gratulacje.

Ale policzmy

Obie nowe wersje tabletu produkcji Microsoftu weszły do sprzedaży w październiku 2013 r. Ich ceny oscylują od 349 dol. za wciąż dostępnego Surface’a w pierwszej wersji, przez 449 dol. za Surface’a 2, po 899 dol. za Surface Pro 2 w podstawowej wersji. Oczywiście tego ostatniego można sobie skonfigurować w wersji grubo przekraczającej 1 tys. dol.

Załóżmy, że średnia cena sprzedaży Surface’a (ASP), której Microsoft niestety oficjalnie nie podaje, to 500 dol. To dość optymistyczne założenie.

Przy takim ASP wychodzi na to, że sprzedało się 1,7 mln tabletów Surface w ostatnich trzech miesiącach 2013 r.

Hmm…, odnieśmy tę liczbę do rynku. Według najnowszych obliczeń Digitimes (wprawdzie nie jest to przesadnie wiarygodne źródło, ale myślę, że w tym przypadku można mu zaufać, szczególnie że margines błędu jest w tym przypadku pewnie niewielki), w ostatnim kwartale sprzedało się 78,45 mln tabletów na świecie. Wychodzi na to, że udział Surface’a w rynku nie przekracza 2%, choć Digitimes szacuje udział tabletów z Windowsem na 3,9%. Sukces? No nie wiem.

Koszty

Wróćmy jeszcze do wyników Microsoftu. W części „Devices and Cosumer Hardware” znajdziemy ciekawą informację. Okazuje się, że koszty uzyskania przychodu w przypadku marki Surface wyniosły 932 mln dol. Koszty, czyli w tym przypadku można założyć, że produkcja plus promocja (potężna i „zjawiskowa”, jak pamiętamy).

Podwojone w ciągu roku przychody do 893 mln dol. vs. koszty uzyskania przychodu 932 mln = strata 39 mln dol. Sukces? No nie wiem.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement