Naukowcy z MIT opracowali przezroczysty wyświetlacz, który dzięki nanotechnologii nie ma wad swoich konkurentów

Artykuł/Nauka 25.01.2014
Naukowcy z MIT opracowali przezroczysty wyświetlacz, który dzięki nanotechnologii nie ma wad swoich konkurentów

MIT, czyli Massachusetts Institute Of Technology, to prawdopodobnie najsłynniejsza uczelnia techniczna na świecie. Każdy z nas na co dzień używa rzeczy wynalezionych w Massachusetts.

To właśnie pracując w MIT Time Berners Lee wynalazł WWW. To absolwenci właśnie tej uczelni wysłali pierwszy na świecie email. Znacie głośniki i słuchawki Bose? Wykładowca elektrotechniki z MIT, Amar Bose, założył tę firmę. Inny znany absolwent, to William Hewlett, z Hewlett-Packard. Przykłady można by mnożyć godzinami. MIT ma swój niewątpliwy wpływ na dzisiejszą i przyszłą technologię.

Co więc szykują nam na najbliższą przyszłość? Jedną z dziedzin zgłębianych przez naukowców z MIT są przezroczyste wyświetlacze. Ekrany takie mają szereg ciekawych zastosowań – takich jak inteligentne okulary lub wyświetlanie informacji o trasie bezpośrednio na przedniej szybie samochodu.

Oczywiście już w tej chwili istnieje co najmniej kilka różnych technologii, które lepiej lub gorzej umożliwiają stworzenie przezroczystego wyświetlacza. Każda z nich jednak ma jakiś słaby punkt. Na przykład w przypadku systemów wykorzystujących lustro i półprzejrzystość szkła, wyświetlony obraz jest widoczny tylko z określonego kąta. W przypadku systemów, w których obraz na szkle generowany jest przez elektronikę wbudowaną w wyświetlacz, szkło musi zawierać mikro elementy elektroniczne, co tak naprawdę ogranicza „przezroczystość” takiej szyby.

W ostatnim numerze czasopisma naukowego Nature Communications, profesorowie MIT Marin Soljačić oraz John Joannopoulos ogłosili wyniki swoich prób stworzenia takiego przezroczystego wyświetlacza, w którym wyżej wymienione wady zostałyby wyeliminowane.

Przezroczysty AMOLED od Samsunga
Przezroczysty AMOLED od Samsunga

Koncepcją na nowy wyświetlacz są nanocząsteczki, umieszczone w przezroczystym materiale i pozostające aż do wzbudzenia, idealnie przezroczyste. Po wzbudzeniu zaczynają przybierać wybraną barwę, równocześnie przepuszczając resztę kolorów przez materiał w którym są umieszczone. Dzięki temu, zarówno dobrze widać wyświetlane kształty, jak i rzeczy znajdujące się po drugiej stronie ekranu.

Zespół badaczy, prezentując swoje osiągnięcie, użył cząsteczek o wielkości 60 nanometrów. Obraz stworzony przy ich pomocy był niebieski, ale, jak twierdzą twórcy wyświetlacza, bez problemu można stworzyć i dowolnie mieszać cząsteczki w trzech kolorach podstawowych

Przewodzący zespołowi badaczy – Marin Soljačić – twierdzi, że stworzona przez nich technologia może mieć bardzo szerokie zastosowania. Jako przykład podaje szyby wystaw sklepowych, które mogą wyświetlać reklamy lub informacje o wyprzedażach, równocześnie pozwalając przechodniom widzieć rzeczy znajdujące się na wystawie.

Niezależnie od badań na MIT, wiele firm i instytucji naukowych prowadzi swoje własne badania nad stworzeniem przejrzystego wyświetlacza. Niektóre z nich (np. przejrzyste płytki OLED), mają wady wymienione powyżej – zawierają elementy elektroniczne przez co nie są tak naprawdę zupełnie przezroczyste. Inne wydają się bardzo innowacyjne, choć prawie nieznane szerszej publiczności (np. okulary firmy Optivent).

Przyznam się, że byłem bardzo rozczarowany, gdy dowiedziałem się, że Google Glass nie używają czegoś właśnie takiego do stworzenia rzeczywistości rozszerzonej (augmented reality) przed naszymi oczami. Właśnie w takich okularach, oknach wyświetlających prognozę pogody, lustrach łazienkowych pokazujących temperaturę wody lub szybach samochodowych wyświetlających trasę z GPS lub informację kto do nas dzwoni, widzę przyszłość integracji komputerów ze sprzętem domowym.

A po co nam właściwie materialne wyświetlacze? Może kiedyś wyświetlaczem będzie po prostu prostopadłościan powietrza nad klawiaturą?

Źródło: MIT

Obraz Businessman pressing a virtual button pochodzi z serwisu Shutterstock.

 

 

 

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement