REKLAMA

IntelClinic na Aula Polska - oto, co zaprezentowali przedstawiciele hitowego polskiego startupu

W ramach ostatniej edycji warszawskiej imprezy Aula Polska zaprezentowane zostało pięć różnych startupów. Na pierwszy ogień poszedł odpowiedzialny za ostatni polski kickstarterowy hit IntelClinic reprezentowany przez Kamila Adamczyka. Twórca opaski NeuroOn, która ma nie tylko poprawić, ale też skrócić nasz sen, opowiadał o swoim projekcie.

10.01.2014 08.02
IntelClinic na Aula Polska – oto, co zaprezentowali przedstawiciele hitowego polskiego startupu
REKLAMA

Polski startup IntelClinic jest ostatnio bardzo często na językach, a firma przewija się w prasie i na stronach internetowych poświęconych technologiom zarówno w kraju, jak i za granicą. Twórcy NeuroOn, czyli opaski na oczy badającej aktywność człowieka podczas snu, postawili przez sobą niezwykle trudne zadanie, ale najwyraźniej uda im się projekt zrealizować. A chociaż sam produkt wzbudza we mnie sporo wątpliwości i nie jestem pewien, czy zdecydowałbym się używać go na stałe, to nie można mu odmówić jednego: jest to pomysł naprawdę niecodzienny.

REKLAMA

NeuroOn. Historia pewnego wynalazku - Kamil Adamczyk (IntelClinic)

intelclinic-neuroon-1

Opaskę NeuroOn opisywał na łamach naszego serwisu już Damian Jaroszewski, więc czytelnicy Spider’s Web powinni już dobrze wiedzieć, co to za projekt. Dla osób, które przegapiły temat przypomnę w telegraficznym skrócie: to finansowana przez serwis crowdfundingowy Kickstarter opaska na głowę, która ma pomóc użytkownikom w badaniu ich snu, a następnie ma pozwolić skrócić czas poświęcany na sen w ciągu doby do zaledwie kilku godzin - naturalnie nie powodując przemęczenia organizmu.

Na samym wstępie Kamil Adamczyk krótko przedstawił pięcioosobowy zespół pracujący nad NeuroOn i wspomniał o udziale crowdfundingu, czyli finansowania społecznościowego w ich sukcesie, jakim było przebicie się wśród wielu innych startupów i zdobycie uwagi w Kickstarterze. IntelClinic zebrał bowiem pierwsze 100 tysięcy dolarów w 24 godziny od momentu wystawienia swojego projektu w serwisie Kickstarter; później zespół idąc za ciosem promował swój projekt, a jak dostał kilka nagród i wyróżnień, to zwrócił na siebie uwagę mediów traktujących o technologiach  z całego świata.

Kamil Adamczyk podzielił się z obecnymi na Auli widzami kilkoma szczegółami dotyczącymi tego, jak przebiegał proces wprowadzenia opaski do Kickstartera i późniejszych działań firmy; zaznaczał to, że teraz jako firma muszą być jak najbardziej elastyczni, aby z jednej strony sprostać wymaganiom klientów, którzy wsparli produkt niemal w ciemno, a z drugiej - zrozumieć właścicieli fabryk i dostosować swój produkt do ograniczeń dostępnej dziś technologii produkcyjnej. Wspomniał też o podejściu do biznesu, w tym o korelacji pewności siebie z doświadczeniem, a także wspomniał, co uważa za najważniejszy klucz do sukcesu:

Zespół IntelClinic bowiem zwyczajnie pasjonuje się badaniem tzw. sygnałów biologicznych

Tworzenie sprzętu do pomiaru “danych”, które “emituje” człowiek, jest pasją osób składających się na IntelClinic odpowiedzialnych za rozwój projektu NeuroOn. Firma uważa, że ich produkt znajdzie wielu nabywców chociażby z tego powodu, że wedle badań przeprowadzonych w USA, wiele osób ma problemy ze snem, a co drugi Amerykanin w przeciągu miesiąca zasypia z przemęczenia, chociaż wcale nie miał w planach drzemki. Sam rynek gadżetów typu NeuroOn wyceniany jest na 32 miliardy dolarów, więc nic dziwnego, że młodzi polscy przedsiębiorcy mają ogromną motywację.

Co więcej, opaska NeuroOn ma nie być jedynym produktem, który jest w stanie przetwarzać informacje wysyłane przez ciało człowieka. Zastosowanie takich czujników można znaleźć w kontrolerach konsol do gier, wózkach inwalidzkich i złowrogo brzmiącym neuromarketingu lub w wykrywaczach kłamstw. Kolejnym ciekawym pomysłem jest, biorąc pod uwagę ostatnią medialną “aferę alkomatową”, możliwość... detekcji senności u kierowców.

Zgodzicie się pewnie ze mną, że zmęczona osoba za kółkiem sprawia przecież na drodze takie samo zagrożenie jak osoba będąca pod wpływem alkoholu, a jak na razie ciężko to obiektywnie ocenić i nie ma sposobu, by zmęczonego i tym samym niebezpiecznego dla siebie i innych kierowcę wyeliminować z ruchu. Na to jednak przyjdzie nam jeszcze poczekać, bo obecnie to badający aktywność człowieka podczas snu NeuroOn jest w fazie testów.

Ten gadżet ma stać się odpowiedzią na dręczące ludzkość pytanie, jak spać: nie dość, że lepiej, to krócej?

Aula Polska (6)

Chociaż dostępne jest już w sprzedaży wiele opasek na nadgarstek takich firm jak Fitbit i Jawbone, które mają badać m.in. aktywność człowieka podczas snu przez wykrywanie ruchu, to są to nadal produkty zawodne. Prowadzący rzucił podczas prezentacji nawet pytanie retoryczne dotyczące tego, czy takie gadżety mają w ogóle jakąkolwiek szansę badać aktywność ciała użytkownika podczas snu w sposób chociaż trochę dokładny?

Pomruki w na sali w tym momencie mnie nie zdziwiły, bo muszę przyznać, że w magiczną moc takich opasek na nadgarstek sam zbyt nie wierzę, o aplikacjach na smartfony o takim samym przeznaczeniu nie wspominając. Inna sprawa, że jeśli chodzi o sam projekt NeuroOn to nie kryję, że też jestem dość sceptyczny, ale chociaż obawiam się długotrwałego wpływu takiej opaski na zdrowie człowieka, to mimo wszystko z chęcią bym taki gadżet - przynajmniej przez jakiś czas - potestował. I tak z racji charakteru mojej pracy sypiam nieregularnie i często znacznie krócej, niż bym sobie tego życzył.

REKLAMA

Już po właściwej prezentacji miałem w czasie krótkiej sesji Q&A okazję spytać prowadzącego o to, czy sam zespół IntelClinic testował już sen polifazowy i czy może podzielić się jakimiś wrażeniami. Dowiedziałem się, że faktycznie przez kilka miesięcy sam Kamil działał w tym trybie i spał sumarycznie tylko połowę tego, co normalnie. Ze względu na ostatnie podróże wypadł jednak z rytmu i obecnie sypia “normalnie”.

Przeczytaj także o innych startupach, które prezentowały swoje osiągnięcia w ramach konferencji Aula Polska #105.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA