Gry i model freemium królami urządzeń mobilnych 2013 roku

Artykuł/Blog Forum 21.12.2013
Gry i model freemium królami urządzeń mobilnych 2013 roku

Tekst został pierwotnie opublikowany na Blog Forum Spider’s Web.

Według firmy Distimo spośród wszystkich kategorii aplikacji mobilnych niekwestionowanym królem zostały gry. Analiza dotyczy tylko miesiąca września, mimo to pokazuje ciekawe trendy na rynku.

gry 2013

33% wszystkich ściągniętych aplikacji na iPhone’a stanowiły właśnie gry. Dla iPada współczynnik ten jest jeszcze większy i wynosi 48%. W przypadku Google Play tablety oraz telefony zostały ujęte zbiorczo, skumulowany wynik to 37%. Jednak liczby te bledną w porównaniu z rezultatami Amazon App Store. Tutaj oszałamiające 63% zainstalowanych aplikacji służyły gimnastyce palców.

gry 2013 b

Pieniądze

Przyjrzyjmy się bliżej kategorii Najbardziej Dochodowe (Top Grossing). Spośród pierwszych 400 pozycji, w przypadku iPhone’a, 54% stanowiły gry. Troszkę niżej uplasował się iPad ze swoimi 50%, a stawkę zamknął Google Play wynikiem 48%.

Co ciekawe, te 48% odpowiadało za 92% całkowitego zysku sklepu. To znaczy gry widniejące w kategorii Najbardziej Dochodowe (Top Grossing) wygenerowały 9/10 wszystkich przychodów Google Play. W przypadku iPhone’a było to 84% i 73% dla iPad’a.

Pomimo niesamowitego wzrostu Androida w ostatnich latach, dalej można zauważyć różnice pomiędzy obiema platformami.

Gdyby połączyć wpływy Apple App Store oraz Google Play, wtedy ten pierwszy odpowiadałby za 63% zysków. Nie mniej jednak gry podniosły swój udział w całkowitej puli zarobku sklepów o ok. 13% w porównaniu do roku 2012.

Analiza poszczególnych państw jest również bardzo ciekawa. Należy pamiętać, że dotyczy ona tylko procentowego udziału gier. W liczbach bezwzględnych rynek Tajwański jest raczej mały. Jeżeli już mowa o tym kraju, odnotowano tam niewielką różnicę w udziale przychodów ze sprzedaży gier dla sklepów Apple App Store oraz Google Play. Tymczasem największego hopla na punkcie smartfonowej rozrywki mają Koreańczycy. Wydają oni na gry znacznie więcej niż na pozostałe kategorie aplikacji.

gry 2013 c

Poszczególne gatunki są różnie katalogowane przez każdy ze sklepów i nie można ich łatwo porównać. W przypadku Apple App Store najbardziej dochodowe były tytuły RPG (role-playing games, gry fabularne) odpowiadające za 14% zysków, potem strategie 13%, gry akcji 12%, symulacje 11% i przygodowe 9%. Google Play miał nieco większy rozrzut: zręcznościowe 38%, rekreacyjne 31%, łamigłówki i układanki 13%, karty i kasyno 10%, gry sportowe 7%.

Freemium

Jeżeli ograniczymy kategorię Najbardziej Dochodowe (Top Grossing) tylko do pierwszej dziesiątki zauważymy jeszcze jedną ciekawostkę.

Wszystkie aplikacje u Apple i 9 z 10 w przypadku Google Play są grami. Do tego darmowymi.

Według szacunków Distimo 92% przychodów generowanych przez najpopularniejsze tytuły App Store pochodzi ze sprzedaży wirtualnych dóbr wewnątrz samych aplikacji.

Chociaż dane pochodzą z września niewiele się zmieniło. Proponuję Wam abyście sami spojrzeli na listy w poszczególnych sklepach. Gry zdominowały rynek. I trend ten pogłębia się co roku. Sytuacja Google Play, gdzie prawie połowa instalowanych aplikacji przeznaczona jest zabawie generując przy tym aż 9/10 przychodów całej platformy, nie przestaje mnie zadziwiać.

Wykresy i związane z nimi prawa autorskie należą do firmy Distimo. Tekst na licencji Creative Commons Zero CC0 (Żadne Prawa Zastrzeżone). Zdjęcie Smartphone in woman’s hands on white background pochodzi  z serwisu Shutterstock. 

Dołącz do dyskusji

Advertisement