Twoje zdjęcia nie przyciągają uwagi? Może jest na nich zbyt mało niebieskiego

Artykuł/Foto 12.11.2013
Twoje zdjęcia nie przyciągają uwagi? Może jest na nich zbyt mało niebieskiego

Twoje zdjęcia przechodzą przez Internet bez echa? Jest na to rada. Fotografie muszą być bardziej niebieskie, jaśniejsze, a główny motyw musi być ujęty w odpowiednim kontekście w tle. Są to elementy, które zawsze sprawdzają się na zdjęciach. Czyżby? Okazuje się, że to, co podoba się fanom Instagramu niekoniecznie przypadnie do gustu społeczności Pinterest.

Kalifornijska firma Curalate sprawdziła, jakie zdjęcia podobają się Internautom. Wyniki są ciekawe, bo nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Owszem, okazało się, że są pewne motywy, kolory i ujęcia, które podobają się bardziej niż inne. Tyle tylko, że preferencje zmieniają się w zależności od serwisu.

Panie i Panowie z Curalate przebadali przeszło 8 milionów zdjęć pod kątem „lajków”, „szerów”, „repinów” i innych dziwnych rzeczy uskutecznianych na nowoczesnych portalach opartych o zdjęcia.

Na portalu Instagram dużo większą uwagę przyciągają zdjęcia jasne, niż te ciemne. Najwięcej „lajków” dostają zdjęcia, w których wyraźnie przeważa jeden kolor, przy czym najlepiej „klika się” kolor niebieski – dostaje on 24% więcej polubieni niż np. pomarańczowy. Dobry odzew zapewnia zdjęcie, w którym główny motyw ujęty jest na rozpoznawalnym tle, czyli w jakimś kontekście. Zdjęcia przedmiotu na białym tle przechodzą raczej bez większego echa. Większości podoba się także lekka desaturacja, czyli zmniejszenie nasycenia kolorów.

Curalate-Instagram-Study-Dominant-Color-600x368 3021406-slide-slide-1 3021407-inline-3021406-slide-slide-2

Co ciekawe, użytkownicy Pinterestu zamiast niebieskiego wolą pomarańczowy. Dostaje on aż dwukrotnie więcej „repinów”. Pozostałe upodobania pozostają raczej bez zmian: zdjęcie, żeby się podobało, musi być jasne i lekko wyprane z kolorów. Użytkownikom Pinterestu nie lubią zbytnio faktur – lepsze w odbiorze są zdjęcia przedstawiające „gładkie” obiekty. Najdziwniejsze upodobanie to jednak kadry bez głowy – są one udostępniane aż 23% częściej. Idealne proporcje zdjęcia? Coś pomiędzy 2:3 a 4:5, przy czym kadr musi być pionowy. Najlepiej „klikającym się” motywem są potrawy. Tak wygląda najpopularniejsze zdjęcie na portalu Pinterest:

Paula-Dean-Salad-Pinterest

W tym szaleństwie jest metoda

Czy taka szczegółowa analiza zdjęć może się do czegoś przydać? Trudno mi wyobrazić sobie fotografa tak łasego na pochlebne opinie, żeby ograniczał się ściśle to przytoczonych wyżej reguł. Dziwne to czasy, kiedy da się w taki sposób rozkładać zdjęcia na czynniki pierwsze. Dziwne, i Fotografii (tej przez wielkie „F”) raczej niesłużące.

W tym szaleństwie jest jednak metoda. Znając upodobania konkretnej społeczności internautów, można celniej dotrzeć do niej prowadząc własny fanpage lub stronę firmową. Jestem pewien, że tego typu dane są bardzo cenną informacją dla wszystkich firm, które stawiają na media społecznościowe. Dzięki temu przeprowadzane kampanie można dostosować do różnych serwisów i na każdym z nich zaprezentować nieco inne zdjęcia reklamowe.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement