Hackers Public Relations – Informations wants to be free

Blog Forum 27.10.2013
Hackers Public Relations – Informations wants to be free

Każda firma, która chce odnieść sukces na rynku musi zadbać o odpowiedni poziom public relations, bowiem relacje z mediami i grupą docelową mają ogromny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa.
Istnieje wiele strategii kreowania wizerunku i budowania świadomości marki, jednak chciałbym spojrzeć na PR z nieco innego punktu widzenia, a mianowicie z perspektywy społeczności hackerskiej, aby stworzyć model PR oparty na nowych standardach.

Pozycja i status w społeczności hakerskiej jest między innymi wynikiem tworzenia niestandardowych rozwiązań problemów w zakresie programowania i szeroko pojętego bezpieczeństwa IT, a także udostępniania za darmo użytecznych programów. Rozwój techniczny Internetu oraz samej kultury hakerskiej jest napędzany przez ochotników, którzy poświęcają swój czas i pracę, przez co zyskują ogromny szacunek i reputację w swojej społeczności.
“Information wants to be free” – to kluczowa idea realizowana w kręgach hacktywistów. Ale jak to się ma do PR? Już wyjaśniam…

Hackers Public Relations to model PR wykorzystujący mechanizmy, które tworzą wizerunek i status hackera, wykorzystany na płaszczyźnie kreowania wizerunku i relacji w firmach, startup’ach czy też instytucjach państwowych.
W praktyce polega to na udostępnianiu darmowej wiedzy i otwartych zasobów edukacyjnych – idea zbliżona do content marketingu, jednak tutaj skupiamy się bardziej na dawaniu konkretnej, fachowej wiedzy oraz tworzeniu otwartych interaktywnych projektów skierowanych do grupy docelowej oraz wszystkich zainteresowanych. A zatem można to ująć prościej – rozdaj całą wiedzę za darmo, a ludzie przyjdą po więcej. Oczywiście nie dosłownie, ale potencjalny klient danego produktu informacyjnego (ebooka, szkolenia, webinaru itp.) widząc jakość tego co dostaje za darmo, będzie o wiele bardziej przekonany co do skorzystania z płatnego produktu i jego wartości.

Wiele polskich uczelni udostępnia mnóstwo otwartych zasobów edukacyjnych za darmo, jednak daleko nam jeszcze do profesjonalizmu jaki prezentuje MIT (ocw.mit.edu) na swojej stronie z materiałami video wykładów w wysokiej jakości – dostęp do wiedzy z najwyższej półki dostępny dla każdego, o to właśnie chodzi.

Darmowa wartościowa wiedza, otwarte zasoby edukacyjne oraz tworzenie przestrzeni do dyskusji i wspólnej nauki, ma ogromną wartość i jest cenione wśród internautów, dlatego powinny stanowić ważny element kampaniach marketingowych i public relations, zwłaszcza w firmach sprzedających produkty informacyjne. Oczywiście można to poszerzyć dla wielu innych branż, jednak idea jest zawsze ta sama – Dać ludziom wartościową rzecz, której się nie spodziewają, by zaoszczędzić ich czas i pieniądze, aby zyskać dla firmy wizerunek i szacunek społeczny.

Nie jest to nic odkrywczego i rewolucyjnego, jednak niewielu patrzy na public relations w taki sposób.
Jest to tak naprawdę połączenie content marketingu, modelu Open Source oraz sloganu „Informations wants to be free” co w efekcie daje nam Hackers Public Relations, czyli nowe spojrzenie na relacje w społeczeństwie informacyjnym.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement