Panasonic zdradza, co dalej z telewizorami plazmowymi

News/RTV 05.04.2013
Panasonic zdradza, co dalej z telewizorami plazmowymi

Jak zwykle plotki są silniejsze od prawdy – tak też jest w przypadku wieści dotyczących Panasonica. Media rozpisywały się o planach zakończenia produkcji telewizorów plazmowych. Teraz praktycznie milczą na temat oficjalnych średniookresowych planów firmy. Firmy, która nie ma łatwo.

Wszyscy japońscy giganci elektroniki nie mają łatwo. Sony, Sharp i Panasonic w ostatnich latach notowały głównie straty. Tylko ostatnie kwartały były trochę bardziej łaskawe dla tych firm – Sharp i Panasonic mogły się pochwalić niewielkimi zyskami w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku. Pod koniec marca przedstawiciele Panasonica spotkali się z inwestorami by powiedzieć co dalej.

Smart tv panasonic 1

Wbrew plotkom firma nadal zostaje przy produkcji telewizorów zarówno LCD jak i plazmowych, rozwijana ma być także technologia OLED. Fani technologii plazmowej nie powinni mieć jednak zbyt pochopnie się cieszyć, gdyż firma dość ogólnikowo mówiła o biznesie RTV. Panasonic nie ma ustalonej jednolitej strategii dla tej gałęzi swoich interesów i sytuacja może zmieniać się dynamicznie wraz z bieżącą koniunkturą.

panasonic-convention-9

Dla Panasonica rynek elektroniki użytkowej może przestać być wiodącym biznesem. Telewizory odchodzą na bok, a Kazuhiro Tsuga podkreśla, że firma chce skupić się na branży motoryzacyjnej i budownictwie mieszkalnym. Zresztą zapędy w tym kierunku widoczne były na targach IFA, CES czy konwencie Panasonica w Nicei. Inwestycje w sektor B2B będą wkrótce dla Panasonica priorytetem zarówno jeśli chodzi o strategię, jak i finanse.

panasonic-convention-7

Firma przechodzi właśnie proces restrukturyzacji, który będzie kosztowny i nie oszczędzi tysięcy pracowników. Na kontynuację tego przedwsięzięcia w najbliższych dwóch latach Panasonic planuje przeznaczyć około 2,7 miliarda dolarów. Firma nie podała ile osób straci pracę w tym czasie, ale prawdopodobnie będzie to spora grupa osób. W ostatnich dwóch latach zwolniono ponad 40 tysięcy osób. Być może obędzie się bez zwolnień, za to Japończycy sprzedadzą część swojej działalności np. udziały w firmie logistyczne Nippon Express Co Ltd..

panasonic-convention-4

Panasonic w ciągu 10 lat stracił 13 miliardów dolarów

Japończycy przekonują, że kolejne lata będą dla firmy lepsze. Jednak użytkownicy mogą zapomnieć o Panasonicu takim, jakim znali dotychczas.

Elektronika użytkowa będzie stanowiła jedynie tło dla głównego biznesu.

Fani marki nadal mogą spodziewać się kolejnych telewizorów, aparatów fotograficznych, zestawów kina domowego czy urządzeń małego i dużego AGD. Śmiem jednak wątpić w innowacyjność tych rozwiązań. To raczej japońska duma przemawia, by nadal kontynuować ten biznes, aniżeli przesłanki ekonomiczne.

panasonic-convention-6

W ciągu najbliższych 9 miesięcy powinniśmy się przekonać czy świat jeszcze potrzebuje telewizorów plazmowych? Czy Panasonic liczy się jeszcze na rynku telewizyjnym? Wszystko zweryfikują przyszłoroczne produkty. W tym roku należy wypatrywać w sklepach ponoć niezłych plazm ZT60, VT60 oraz telewizorów LCD WT60 czy ET6 następcy rewelacyjnego ET5.

Panasonic łatwo mieć nie będzie, ale może nas czymś jeszcze zaskoczy.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement