Facebooku nie lękaj się i wykorzystaj potencjał wydarzeń

Felieton/Social media 12.02.2013
Facebooku nie lękaj się i wykorzystaj potencjał wydarzeń

Facebook cały czas znajduje się w centrum uwagi wielu osób. Wprowadzenie najmniejszej nowości w serwisie powoduje lawinę publikacji na jej temat, nawet gdy jest ona faktycznie tylko nieśmiałym zaglądaniem przez uchylone drzwi, a nie zdecydowanym wejściem serwisu na nowe dla niego pole. Bez wątpienia tak jak wszystkich elektryzują fanpage w serwisie, tak o stronach wydarzeń wiele osób zajmujących się tą tematyką często zapomina. Niesłusznie, bo potencjał tkwi w nich olbrzymi, a Facebook tradycyjnie czai się gdzieś w krzakach, zamiast dokonać rewolucji.

Wczoraj robiąc standardową prasówkę, natknąłem się na tytuły wpisów donoszące o wprowadzeniu sprzedaży biletów na stronach wydarzeń na Facebooku. Odruchowo dodałem te wpisy do Pocketa, by je później przeczytać. Minęło kilkanaście godzin, zabrałem się za ich lekturę i ze smutkiem stwierdziłem, że faktycznie serwis pozwolił testowo umieszczać na stronie wydarzenia, tuż pod informacją dotyczącą daty i godziny wydarzenia, sekcję „Kub bilety”. Jednak rewolucji nie uświadczymy, gdyż jest to tylko link przekierowujący do zewnętrznej witryny, gdzie można nabyć bilet na koncert czy tez inne wydarzenie.

źródło: The Next Web

O ile oczywiście jest to przydatna rzecz, zarówno dla twórców stron wydarzeń, jak i osób planujących wybrać się na nie, to z rewolucją nie mamy do czynienia. A szkoda. Jestem zdania, że największy potencjał obecnej oferty Facebooka tkwi właśnie w stronach wydarzeń. Za taką tezą przemawia kilka argumentów.

Po pierwsze, w momencie, gdy posty z fanpage’y są eksploatowane do granic możliwości (i skutecznie wycinane przez edgerank), a cześć osób się na nie uodporniła, to dla agencji koncertowych czy organizujących inne imprezy, reklama tzw. „szeptana” ich wydarzeń za pomocą wydarzeń facebookowych może okazać się bardzo skuteczna. Część naszych znajomych słucha zapewne podobnych zespołów, lubi podobne książki czy spektakle teatralne, więc istnieje duża szansa, że zaprosi nas na wydarzenie, które mogą nas interesować lub je udostępni na swojej osi czasu. Jednak największy potencjał viralowy posiada powiadomienie w News Feed mówiące, że dany znajomy wybiera się na konkretne wydarzenie. To dla większości osób doskonała rekomendacja.

źródło: The Next Web

Po drugie, informacja o możliwości kupna biletów na dany koncert pojawia się bezpośrednio obok „dołącz”. W zasadzie od zakupu biletu dzieli nas jedno, no może kilka kliknięć myszką. To dla wielu osób nie jest argument bez znaczenia.

Po trzecie, czy ktoś pamięta by znajomy zapraszał do polubienia nowej strony, o ile nie jest to fanpage jego właśnie nowo powstałej firmy> Takie sytuacje raczej nie zdarzają się zbyt często w przeciwieństwie do wydarzeń, z których powiadomienia będziemy otrzymywać do momentu, aż nie odrzucimy zaproszenia wzięcia udziału w danej konferencji czy koncercie. Strony wydarzeń są znacznie bardziej nachalne niż fanpage w tej kwestii.

Facebook powinien pójść o krok dalej i nie tylko umożliwić umieszczanie linków do stron internetowych, za których pośrednictwem można kupić bilet, a pomyśleć o własnym autorskim systemie biletowym, który mógłby być wykorzystywany zarówno przez lokalną agencję koncertową, jak i międzynarodowe agencje organizujące koncerty największych gwiazd światowej muzyki. Smartfony to wciąż teren do zagospodarowania zupełnie na nowo.

Oczywiście usługi biletowe to poważny biznes i poważne pieniądze, które można zarobić. Niestety najpewniej taki pomysł nigdy nie zostanie wcielony w życie przez Facebooka, bo z nowatorskich pomysłów w ostatnim czasie serwis nie słynie. Jeśli już ma się zmienić, to sądzę, że dojdzie do współpracy z jedną z firm zajmujących się dystrybucją biletów, a szkoda, bo serwis posiada bardzo duży potencjał, którego wykorzystaniem byliby zainteresowani wszyscy organizatorzy koncertów, ale i nie tylko koncertów. Tylko czy Facebook odważy się na śmiały projekt, czy wybierze bezpieczny wariant? Wątpię by zmienił swoje podejście odnośnie innowacji.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement