REKLAMA

Ktoś majstruje przy wynikach sprzedaży komputerów Acer

Gartner i IDC - dwa konkurencyjne biura analityczne uważane są za wyrocznię jeśli chodzi o determinację udziałów rynkowych wśród producentów PC. Ich kwartalne raporty są przyjmowane za pewnik przez media. Coraz częściej zdarzają się jednak pomiędzy nimi dziwne rozbieżności, jak np. ta dotycząca sprzedaży komputerów PC marki Acer.

14.01.2013 16.34
Ktoś majstruje przy wynikach sprzedaży komputerów Acer
REKLAMA

Raportu obu firm dotyczące sprzedaży komputerów klasy PC w 4Q 2012 r. już zostały opublikowane. Najpierw IDC, a kilka dni później Gartner raportowały dotkliwy spadek liczby sprzedanych komputerów w ostatnim kwartale minionego roku. W normalnych okolicznościach pisałbym tekst pt. kolejny dowód na post-PC, ale zważywszy na to, że w podobnym tonie o wynikach IDC pisał już na Spider's Web Tomek Krela nie będę się pastwił nad branżą PC.

REKLAMA

Popastwię się nad samymi domami analitycznymi, bo IDC i Gartner są wyjątkowo rozbieżne w szacunkach sprzedaży marki Acer. Według IDC, Acer sprzedał w 4 kwartale 6,9 mln sztuk komputerów, a według Garntera aż 8,6 mln. Różnica jest znaczna - 1,7 mln. W przypadku pozostałych graczy różnice w estymacji sprzedaży pomiędzy dwoma domami są nie większe niż 400 tys., co można uznać za dopuszczalny błąd. Na pewno nie można jednak uznać różnicy 1,7 mln za coś normalnego.

Sprzedaż_PC_w_2012_r._wg_IDC

Sprawdziłem jaką metodologię badawczą stosują oba domy analityczne. IDC bazuje na tak zwanych "shipments", czyli wprowadzeniu produktu do kanału sprzedaży (od producenta do danej sieci sprzedaży). Gartner z kolei próbuje estymować sprzedaż według produktów "sold", czyli raportów ze sklepów i sieci detalicznych. Zanim wszyscy uznają, że bliższy prawdy jest Gartner, bo raportuje faktyczną sprzedaż do użytkownika końcowego warto zauważyć, że opiera się on o badania deklaratywne - tzn. wybrane sieci i sklepy, które są uznane za najbardziej reprezentatywne dla tzw. dystrybucji ważonej deklarują odpowiedni rozchód produktów. Gartner nie ma dojścia do wyciągów z kas fiskalnych. Opiera się na tym, co mu sieci przekażą, a te… wiadomo, nie muszą zawsze mówić prawdy i tylko prawdy.

Sprzedaż_PC_w_2012,_Gartner
REKLAMA

Wychodzi więc na to, że ktoś na sprzedaży Acera w czwartym kwartale 2012 r. próbuje spekulować. Można ogólnie uznać, że do kanału sprzedaży dostało się tylko 6,9 mln sztuk komputerów marki Acer, lecz do rąk konsumentów trafiło ich aż… 8,6 mln. A może ktoś próbuje zakłamywać rzeczywistość? Obok Della, Acer to marka, która w zestawieniu obu analitycznych firm straciła najwięcej rynku w ciągu roku. Jest jednak różnica pomiędzy 11% spadkiem jaki raportuje Gartner, a 28,2% jaki raportuje IDC.

Założę się, że to raport Gartnera przedstawiają dziś menedżerowie Acera swojemu prezesowi.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA