Kierowcy wszystkich pojazdów łączcie się…

Blog Forum 09.01.2013
Kierowcy wszystkich pojazdów łączcie się…

Wiecie co ? To nie jest już nawet śmieszne…ale robi się niebezpieczne. Z roku na rok mamy coraz lepsze technologie (również IT), ale pod płaszczykiem bezpieczeństwa są używane często i gęsto do wyciągania kasy…grubej kasy…a bezpieczeństwo leży.

Mówię o dzisiejszym Narodowym Programie Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/nowak-zacheca-do-akcji-zero-zlotych-z-mandatow-dla-rostowskiego,299145.html ). Zawiera niektóre może i zacne punkty, ale dużo budzi niepokój. Dlaczego ?

Zacznijmy od raportu Najwyższej Izby Kontroli z maja 2011 (www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-przyczynach-wypadkow-drogowych.html ), który mówi, że „Na podstawie kontroli dotyczących polskich dróg NIK utworzyła listę najważniejszych przyczyn braku bezpieczeństwa. Są to: zły stan techniczny jezdni (niewystarczający poziom bezpieczeństwa stwierdzono nawet na niektórych odcinkach autostrad), nieskuteczny system szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, zły stan techniczny pojazdów oraz wadliwa organizacja ruchu drogowego. Kontrolerzy zaznaczają, że nie jest to lista zamknięta.”.

Jeśli odnieść to do nowszych doniesień, to mieliśmy już np. nasypy budowane na sedesach (auto.dziennik.pl/drogi/artykuly/393974,prokuratura-i-abw-na-s2-nasypy-zbudowane-z-sedesow.html ).

Żeby nie szukać daleko – w Warszawie mógłbym podać przykład węzła przy M1 na Targówku, gdzie kiedyś można było wyjechać z M1 i zawrócić bezkolizyjnie (i bez czekania) w stronę Wisły, a obecna organizacja wymusza korki, przejazd przez skrzyżowanie i sytuacje niebezpieczne. Kolejne sztandarowy przykład warszawski to skrzyżowanie z 64-sygnalizatorami, których nie można ustawić (warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34864,12532245,Rekordowe_skrzyzowanie__64_swiatla__Pokonalo_drogowcow.html )…zaopiniowano, wybudowano i nikt nie umie tych świateł włączyć. A może powinienem przypomnieć światła przy Feminie albo przebudowaną drogę np. do Mińska Mazowieckiego, o której było głośno kiedyś nawet w Turbo Kamerze (wielkie doły po bokach, brak możliwości bezpiecznego wymijania, itp.) ?

O takich drobiazgach, że część kierowców omija/musi omijać drogi płatne ze względow finansowch nawet nie wspominam… O innych raportach NIK dot. dróg też nie wspomnę.

Co robią Posłowie ?

Za wypadki ganią prędkość czyli samych kierowców. W Polsce uprawnienia do jej kontroli ma obecnie:

* Policja

* (o ile mnie wzrok nie myli) od 2011 Inspekcja Transportu Drogowego powołana pierwotnie m.in. do kontroli i zapewnienia przestrzegania Ustawy o Transporcie Drogowym

* Straże Miejskie/Gminne

* Straż Graniczna

* (prawdopodobnie również już także) Służba Celna

Co się dzieje ? O ile w przypadku Policji nikt chyba zbyt mocno nie narzeka (funkcjonariusze mierzą prędkość widorejestratorami w radiowozach lub miernikami ręcznymi, ale generalnie od razu zatrzymują kierowców), o tyle w przypadku ITD i Straży Miejskich/Gminnych to chyba robi się już jakiś obłęd. Dlaczego ?

Przez pewien czas Straże Miejskie/Gminne w niektórych miejscowościach zaczęły się zajmować głównie pomiarami prędkości i to zdecydowanie z zaskoczenia (zyskując przydomek Straży Biznesowych). Po serii komentarzy odebrano im trochę możliwości (teraz muszą wystawiać znak D-51 „Automatyczna kontrola prędkości” z napisem Fotoradar), a oni dalej próbują kreatywnie podejść do problemu (np. w Warszawie proponowano kilka mandatów za jedno ciągłe przekroczenie prędkości w ramach kontroli kaskadowych – warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,12977288,Kontrole_kaskadowe_strazy__prawnicy_maja_watpliwosci.html ).

Główną rolę nadzorców prędkości zaczyna przejmować ITD (przypominam – początkowo zajmująca się kontrolą np. ruchu ciężarowego). I nie byłoby nic w tym złego, gdyby nie to, że NIK mówi w lutym 2012 o problemach z transportem materiałów niebezpiecznych (www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-niebezpiecznych-przewozach.html ), a w marcu 2012 m.in. „Polskie drogi są rozjeżdżane przez przeładowane tiry. Tymczasem Inspekcja Transportu Drogowego zaniechała przeprowadzania kontroli w nocy, w weekendy oraz w okresie jesienno-zimowym.” (www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-przeladowanych-pojazdach-i-niszczeniu-drog.html ).

Wracamy jednak do kontroli prędkości – ITD kupiło sobie nieoznakowane radiowozy, które używane są dwojako (robią zdjęcia stojąc na poboczu lub w trakcie jazdy pojazdom nie musząc mieć tej samej prędkości co kontrolowany pojazd i nie zatrzymując od razu kierowcy). Według ITD radiowozy stojąc nie musza być oznaczane znakiem D-51, według różnych źródeł mogą one być nielegalnie dopuszczone do ruchu (wpolityce.pl/dzienniki/dziennik-jerzego-polaczka/44377-sprawa-dla-policji-jakim-prawem-dopuszczono-do-ruchu-nieznakowane-pojazdy-z-fotoradarami i aktualnosci.auto-swiat.pl/1-fotoradary-czyli-sposob-latwe-pieniadze ).

Pójdźmy dalej – ITD kieruje do właściciela pojazdu dokument wskazujący, że ten ma dać się ukarać za kierowcę, może nie wskazać nikogo lub wskazać kierującego. Gdzie jest ciekawostka ?

ITD prawdopodobnie nie ma uprawnień do przechowywania i udostępniania danych z fotoradarów (wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Burza-o-fotoradary-Minister-nie-wydal-rozporzadzenia,wid,14994660,wiadomosc.html ) ani nie może być oskarżycielem w sprawie o niewskazanie kierującego (nie może kierować sprawy do Sądu, a powinna wystąpić o to do Policji).

Do tego ITD nie wysyła zdjęcia z urządzenia (co jest o tyle ciekawe, że zdjęcia w jakiś sposób niepoprawne powinny z naciskiem na powinny być odrzucone) oraz w piśmie urzędowym wskazuje na nie do końca związane z tematem uzasadnienia prawne.

Więcej na ten temat – www.auto-swiat.pl/1-mandaty-fotoradarow-nie-widac-kierowcy-kary-nie-bedzie

A teraz gwóźdź – wiecie co rozważała lub rozważa ? Kontrolę prędkości z powietrza…

Wiecie co będzie wkrótce ? Pomiary odcinkowe, czyli rejestracja przejazdu pojazdu na początku odcinka (jego tablicy), rejestracja przejazdu pojazdu na końcu odcinka (tablicy) i na podstawie czasów policzenie średniej prędkości przejazdu i o ile ew. została przekroczona. A jak daleko od tego do śledzenia prewencyjnego, jak i gdzie jeżdżą pojazdy ?

O działaniach Straży Miejskiej/Gminnej NIK napisała w maju 2011 „Straż miejska coraz bardziej przypomina policję drogową. Zamiast dbać o porządek na ulicach i osiedlach, strażnicy zajmują się przede wszystkim ściganiem kierowców, którzy przekraczają dozwoloną prędkość” (www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-strazy-miejskiej.html ). Czy o ITD nie można powiedzieć tego samego ? Miała kontrolować głównie TRANSPORT…

Same urządzenia do pomiaru też budzą wątpliwości – przy wideorejestratorach trzeba zachować tę samą prędkość co pojazd mierzony, w przypadku radarów ręcznych Iskra Policji swego czasu zakupiono (i chyba nadal używa się) partię urządzeń, o której wypowiedział się sam producent wskazując, że nie powinny być dopuszczone do użytku… A fotoradary stacjonarne ? Wydaje się, że używane są w nich różne komponenty, które może nawet nie były legalizowane lub nie powinny być używane (polecam auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/374487,uwaga-kierowcy-tak-oszukuja-nowe-fotoradary.html , moto.wp.pl/kat,55194,page,2,title,Radary-nieslusznie-wystawiaja-mandaty,wid,14170219,wiadomosc.html oraz www.auto-swiat.pl/1-czy-fotoradar-moze-sie-mylic-przydrozny-fotoamator ).

Pomiar prędkości to nie wszystko – Posłowie proponowali m.in. zlikwidowanie tzw. zielonych strzałek oraz obowiązek używania określonych typów opon. CO o tym pisała prasa motoryzacyjna ? „posłowie próbują zmieniać przepisy, jednak wykazują się przy tym niekompetencją. To wstyd, że osoby, które powinny mieć wiedzę na temat bezpieczeństwa drogowego, publicznie posługują się nieprawdziwymi argumentami…” oraz „członkowie parlamentarnego zespołu chcą osiągnąć spektakularny sukces. Zapominają, że w dziedzinie bezp. drogowego nie jest to proste i zmiany polegające na zaostrzeniu przepisów nie zawsze się sprawdzają” (Motor 31/2012).

Do tego cały czas „majstruje” się przy karach stopniowo je zwiększając (co nie do końca jest dziwne jako że w budżecie Polski zakłada się obecnie, że wpływy z mandatów będą w określonej i to sporej wielkości)

Zaproponuje wam kilka adresów:

www.facebook.com/slawomir.nowak2 – obecny Minister Transportu, on dziś znów lobbował za karaniem nadmiernej prędkości, proponuje mu podziękować za troskę Posłów i skomentować jak wygląda sytuacja drogowa w Polsce

www.facebook.com/jerzy.polaczek – były Minister Transportu, tropi obecne absurdy, tu też dziękujemy

* www.facebook.com/PoselBeataBublewicz – tu można zgłaszać uwagi Pani, która proponowała takie rzeczy jak likwidacja zielonych strzałek czy obowiązkowe opony zimowe (warto śledzić, czy nie pojawi się coś nowego)

* www.facebook.com/KancelariaPrezesaRadyMinistrow – tu można komentować działania Rządu

* www.facebook.com/events/147875535360199/ – jedni mawiają innych do przepisowej jazdy i przede wszystkim dbania o to mniejszy haracz do budżetu

i dodatkowo:

* www.facebook.com/SfotografujPolicjanta – tu bym uważał z uwagi na to, że Policja w dalszym ciągu wydaje się być mocno nastawiona na SŁUŻENIE ludziom, ale napiętnowanie przypadków zlośliwego łamania prawa ? why not ?

* www.youtube.com/user/TVBigos/videos?view=0 – przykład, że można z sukcesem tropić fotoradary służące głównie celom biznesowym (czyli Pan Emil)

Dodam też jeden adres: www.mwiacek.com/www/?q=przepisy_drogowe . Proszę nie traktować tego jako reklamy, aplikacja jest za free na www i Androida i odpłatnie (ale za najniższą możliwą kwotę) w App Store. Pisząc ją chciałem i chcę propagować znajomość przepisów tak aby przynajmniej nie dokładać zbytnio do developmentu, wszelkie uwagi też mile widziane. Bo świadomy kierowca to dobry kierowca, a lepszy kierowca to bezpieczniejszy kierowca.

Niezbyt toleruje piractwo drogowe (np. nie popieram pewnych osób broniących znanego dziennikarza, który jechał bodajże 150 km/h w miejscu z ograniczeniem 50 km/h, które dowodzą, że w sumie nie powinien ponieść tak dotkliwej kary sądowej, bo jest celebrytą i nie chciał spowodować wypadku), niemniej jednak w przypadku przekroczeń prędkości przekroczono chyba wszystkie granice ze szkodą dla wszystkich (ITD powinno kontrolować RUCH TRANSPORT, a Straże zajmować się też czymś innym), zdjęcia powinny być również jawne/umocowane prawnie i w sumie buduje się systemy do automatycznej rejestracji, kto, gdzie, kiedy jeździ.

Do tego ten proponowany obowiązek bezwzględnego zatrzymania pojazdu w chwili, gdy do przejścia zbliża się pieszy…. Ja się zatrzymam, a auto za mną nie i mnie przesunie, gdy pieszy wejdzie, kto będzie winny wypadku ? Albo ja się zatrzymam, auto na drugim pasie nie (nie mówię nawet o piracie, tylko np. o niezauważeniu), kto będzie winny ? LITOŚCI

Jeśli ktoś chce majstrować przy prawie, to polecam:

* zmiany dowodów rejestracyjnych, żeby było więcej miejsca na pieczątki na badania techniczne

* rozwiązanie problemów pierwszeństwa tak aby było bardziej jasne dla wszystkich (kłaniają się np. www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?t=23722 i www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?t=15136 )

* UPRASZCZANIE np. Taryfikatora (niech będzie w końcu 1 tabela) – problem wydaje się z nim mieć nawet prasa motoryzacyjna (www.mwiacek.com/www/?q=node/217 )

* faworyzowanie takich rozwiązań jak zrobienie na drogach mijanek czyli robimy na przemian np. co kilometr dwa pasy w jednym kierunku – środkowy będzie do bezpiecznego wyprzedzania, wystarczy trochę farby i jest bezpieczniej
(akurat to może będzie zrealizowane)

* usunięcie niepotrzebnych znaków (tu Rząd na szczęście może coś zrobi)

* rozwiązania prawne, które zmniejszą ilość TIRów na drogach (niech pojadą koleją czy cuś, ale niech to będzie z sensem tak, żeby nie wyciąć w pień w ogóle transportu)

* zmniejszanie opłat za autostrady

* wyeliminowanie pustych terenów zabudowanych

* wprowadzenie instrumentów pozwalających karać Posłów (obowiązkowo również punktami)

Advertisement

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement