Świąteczne e-zakupy Polaków. Dlaczego część z nas kupuje w sieci a inni się tego boją?

17.12.2012
Świąteczne e-zakupy Polaków. Dlaczego część z nas kupuje w sieci a inni się tego boją?

Jesteśmy już na ostatniej prostej przed Bożym Narodzeniem. Dla wielu osób oznacza to jedno – szał zakupów. Ceneo.pl opracowało raport dotyczący zwyczajów Polaków dokonujących świątecznych zakupów. Według niego już niemal co trzeci respondent świąteczne zakupy robi w internecie. Tym samym e-sklepy wyprzedziły tradycyjne sklepy. Widać, że coraz więcej z nas docenia zalety, jakie otrzymujemy kupując w ten sposób prezenty dla bliskich.

Większość z nas sporządza listę zakupów świątecznych, ale tylko 10% osób trzymało się wcześniejszych zapisków. Czy wobec tego wszystkie aplikacje pozwalające sporządzić listę zakupów lub już nieco hipsterskie zapiski długopisem na kawałku kartki mają sens? O ile aplikacje mobilne nie będą nas traktowały elektrowstrząsami, to pewnie będą na tyle skuteczne, na ile wystarczy nam silnej woli. Niemal połowa z badanych kupuje przeważnie prezenty dla od 3 do 5 osób. Średnia cena jednego prezentu to od 31 – 100 złotych.

Wśród miejsc w których najczęściej kupujemy prezenty świąteczne królują wciąż supermarkety (33,8% odpowiedzi), na drugim miejscu znalazł się szeroko pojmowane zakupy przez internet (31,5%). Na trzecim miejscu znajdują się tradycyjne sklepy (30,8%). Własnoręcznie prezenty wykonuje tylko niewielka grupa osób (2,7%). Spośród wszystkich badanych tylko niespełna 15% osób nie kupuje przez internet prezentów.

W zakupach internetowych królują niepodzielnie zabawki, książki oraz perfumy, czyli dosyć bezpieczne kategorie produktów pod względem tego czy podarunek spodoba się obdarowanej osobie. Badani nieco rzadziej kupują gry, ubrania i płyty CD. Warto się chwilę zastanowić, co skłania do zakupów w sieci.

Powodów może być tyle, ile osób. Niemniej jednak taka forma zakupów ma kilka zalet, o których wiedzą już niemal wszyscy. Warto w tym przypadku zajrzeć również do analizy rynku e-commerce przeprowadzonej przez Nielsen dla Empik.com, która w pewien sposób odpowiada na nurtujące nas pytanie. Wśród zalet e-zakupów badani wskazywali najczęściej możliwość dostawy do domu, jako powód tego, dlaczego kupują przez internet. Wynika z tego, że nie lubimy dźwigać toreb z zakupami. Na drugim miejscu uplasowała się oszczędność czasu, jaką przynoszą tego typu zakupy, chociaż, gdy ktoś zacznie buszować w sieci i szukać… i szukać… i szukać… przebierać… wybierać, to ten argument nie musi być wtedy na tyle mocny, jak się z pozoru wydaje. Niewiele mniej osób wskazuje również na szeroki wybór produktów, jest to zapewne również silna strona supermarketów, a w zasadzie połączenie pozornej oszczędności czasu oraz dużego wyboru towarów. Mając coraz mniej czasu, wolnego coraz bardzie doceniamy jego wagę, dlatego też często czas na takie czynności jak zakupy prezentów lub innych rzeczy nieznajdujących się w osiedlowym warzywniaku dokonujemy o najróżniejszych porach dnia, a zwłaszcza nocy. To właśnie możliwość dokonywania zakupów o dowolnej porze znalazła się na czwartym miejscu. Pierwszą piątkę powodów, dla których Polacy decydują się na zakupy w internecie zamyka przekonanie, że oferowane tą drogą produkty są w konkurencyjnej cenie.

Dlaczego zatem nie kupujemy w sieci? Większość badanych w analizie Nielsen dla Empik.com wskazuje na przyzwyczajenie do tradycyjnych sklepów. Kolejnym powodem jest brak możliwości dokładnego obejrzenia produktu, ten problem ciężko będzie rozwiązać. Dużo pewniej wydajemy nasze pieniądze, gdy widzimy lub możemy dotknąć dany produkt, choć przecież to nie daje nam żadnej gwarancji, że dana rzecz za tydzień się nie popsuje. Wciąż obecna jest obawa ze strony kupujących, że otrzymają produkt inny niż zamówili. Znacznie łatwiej według badanych jest również reklamować produkt kupiony w tradycyjnym sklepie czy domagać się jego naprawy w ramach udzielonej gwarancji. W sklepie zawsze niemal skonfrontujemy się ze sprzedawcą sądząc, że tym samym mamy większą siłę przebicia w dochodzeniu swoich praw. Ostatnim z powodów znajdujących się w pierwszej piątce jest obawa, że zamówionego produktu można nie otrzymać.

Większość z powodów na „nie” może wynikać ze złego doświadczenia samych badanych lub osób bliskich. Jedna czarna owca w postaci nieuczciwego e-sklepu może popsuć opinię całej branży e-commerce. Lubimy uogólnienia, ułatwiają nam postrzeganie otaczającego nam świata. Między innymi dlatego też e-zakupy nigdy nie zastąpią ich tradycyjnej formy, jednak nie ulega wątpliwości, że posiadają one pewne zalety, które dla coraz większej liczby osób okazują się na tyle cenne, by zdecydować się na zakupy poprzez internet przy tak ważnej okazji, jaką są święta Bożego Narodzenia, o czym świadczą badania serwisu Ceneo.pl na grupie ponad 3,5 tysiąca respondentów. Swoją drogą zdziwiłbym się, gdyby czytelnicy Spider’s Web nie byli przekonani do takiej formy dokonywania zakupów, również tych świątecznych.

źródła: Raport Nielsen dla Empik.com za ecommerce.edu.pl, Infografika – Ceneo.pl

photo credit: JD Hancock via photopin cc

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement