komentarzy : 45

Crysis 3 ma ogromne wymagania sprzętowe, ale i tak będzie brzydszy od poprzednika

Crysis to jedna z nielicznych głośnych serii gier, która nie pojawia się na rynku przed świętami Bożego Narodzenia. Nie inaczej będzie tym razem. Trzecia część Crysisa (Crysis 3) pojawi się w sklepach dopiero w lutym 2013 roku. Jednak nie zabrania to Crytekowi  podgrzewania emocji wokół swojego flagowego tytułu.

Po wypuszczeniu ciekawych trailerów mamy okazję poznać wymagania sprzętowe tego tytułu. W najwyższych ustawieniach szczegółowości grafiki uruchomią go tylko nieliczni. Jeśli nie masz procesora wyposażonego w co najmniej dwa rdzenie i karty graficznej kosztującej 300 zł, nie uruchomisz gry nawet w minimalnych ustawieniach graficznych. Rekomendowane wymagania zawierają kartę graficzną kosztującą 500-600 złotych i procesor czterordzeniowy, zaś w najwyższych znalazł się jeden z najlepszych procesorów czterordzeniowych i najszybsze karty graficzne dostępne na rynku. Trudno jednak winić za to twórców gry, gdyż gracze sami oczekują tego, że kolejne Crysisy będą nie tyle zwykłymi grami, co benchmarkami graficznymi wyciskającymi ostatnie soki z komputerów. Sądzę też, że to zjawisko pozytywne, bo w końcu najwydajniejsze podzespoły są po to, żeby je wykorzystywać. Posiadacze słabszych komputerów również nie powinni narzekać, bo nadal będą w lepszej sytuacji niż posiadacze przestarzałych Xboksów 360 oraz Playstation 3 (do których zresztą sam się zaliczam).

Muszę jednak przyzać, że po obejrzeniu trailerów Crysis 3 nie jestem pod ogromnym wrażeniem. Wnioskuję z nich, że będzie on wyglądać jak Crysis 2 z patchami dodającymi teselację i tekstury w wysokiej rozdzielczości. Oznacza to, że pod względem grafiki nadal będzie on brzydszy od pierwszej części Crysisa, ponadto zastosowanie tego samego silnika, co w drugiej części gry, pozwala spodziewać się, że otoczenie w dużej mierze będzie niezniszczalne. Moje słowa wydają się być przesadą? Niestety nie są. Mimo że pierwsza część Crysis jest chyba najładniejszą grą na PC w ogóle, to przez długi czas sprzedawała się źle. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że twórcy postanowili sięgnąć po bardziej dochodowy rynek konsolowy. Wymagało to jednak użycia silnika dostosowanego do konsol. Jak łatwo się domyśleć, miał on mniejsze możliwości niż poprzednik. Co prawda twórcom udało się sprawić, by gra na komputerach wyglądała spektakularnie i bardzo filmowo, ale uzyskany efekt i tak nie był tak dobry jak w pierwszej części. Oznacza to, że od 5 lat stoimy na tym samym poziomie uzyskanej grafiki. Ciężko uznać to za dobre zjawisko. Moim zdaniem to najlepszy dowód na to, iż konsole po prostu nie pozwalają na rozwinięcie skrzydeł twórcom gier komputerowych i ograniczają w ten sposób rynek.

Jeśli jednak mam wybierać między pierwszym a drugim Crysisem z perspektywy gracza, a nie testera, to zdecydowanie wybieram drugą część. Robię tak, bo choć pierwszy Crysis był piękny, to w mojej opinii był nudny jak flaki z olejem. Zbyt dużo możliwości sprawia, że gracz gubi się w świecie i nie wie, co ma robić. Może moje słowa zabrzmią jak herezja, ale gra akcji powinna być zamknięta i prowadzić gracza jak po sznurku. Tylko wtedy scenarzyści i reżyserzy będą mogli zadbać o każdy szczegół historii i zaprojektować ją tak, by trzymała mnie cały czas w napięciu. Właśnie dlatego całkiem przyjemnie gra mi się we wszystkie nowe strzelaniny, takie jak Call of Duty, Battlefield czy Medal of Honor. Równie dobrze grało mi się w Crysis 2, więc duże nadzieje pokładam też w jego sequelu. Może nie będzie miał otwartego świata, może będzie brzydszy niż pierwsza część cyklu, może będzie miał gorszej jakości silnik fizyczny, ale zapewni mi świetną zabawę i filmową fabułę, które przełożą się na najważniejszy element rozgrywki, czyli na grywalność.

Oto wymagania Crysis 3, sprawdźcie, czy zadziała u Was. Ja na szczęście będę mógł go uruchomić w najwyższych ustawieniach. Teraz pozostało tylko odliczać dni do lutego i ponownie odziać się w nanokombinezon.

Minimalne wymagania sprzętowe

Procesor: dwurdzeniowy, Core 2 Duo 2.4 GHz (E6600) lub Athlon 64 X2 2.7 GHz (5200+)
Pamięć operacyjna: 2 GB (3 GB na Windows Vista)
Karta graficzna: 1 GB RAM + DirectX 11, GeForce GTS 450 lub Radeon HD 5770
System operacyjny: Windows Vista, 7 lub 8

Rekomendowane wymagania sprzętowe: 

Procesor: czterordzeniowy, Core i3-530 lub Phenom II X2 565*
Pamięć operacyjna: 4 GB
Karta graficzna: 1 GB RAM + DirectX 11, GeForce GTX 560 lub Radeon HD 5870
System operacyjny: Windows Vista, 7 lub 8

Wymagania sprzętowe – Pełnia efektów

Procesor: najnowszy procesor czterordzeniowy, Core i7-2600k lub  FX-4150*
Pamięć operacyjna: 8 GB
Karta graficzna: jak najnowsza karta z obsługą DirectX 11, GeForce GTX 680 lub Radeon HD 7970
System operacyjny: Windows Vista, 7 lub 8

*Kto wpadł na pomysł zestawiania podzespołów o tak różnej wydajności? Przecież FX-4150 przy Core i7-2600K wygląda jak Polonez przy Ferrari.

Zapisz się do naszego Newslettera, obserwuj nas na Twitterze, polub na Facebooku lub dodaj do czytnika RSS.


Sprawdź, dlaczego Spider's Web wybrał Oktawave Odbierz 25 zł na start swojego projektu w chmurze Polub nas na Facebooku
  • Shan

    a ja sie cieszyłem, że moj geforce 660m starczy na długie lata…

  • http://twitter.com/M_Mynarski Michal Mynarski

    Trochę za dużo gdybania autora jak na wrażenia poparte trailerami z YouTube’a…
    A wniosek, że konsole zatrzymują rynek gier komputerowych jest tak niedorzeczna, że aż ręce opadają.

  • Damian Borowczyk

    Dlaczego niedorzeczne? Zamiast tylko krytykować, rozwinąłbyś swoją myśl i podał kilka argumentów. O tym że obecna generacja konsol funkcjonuje zbyt długo mówią ludzie między innymi z Techlandu czy Ubisoftu:

    http://www.niezgrani.pl/2011/12/07/konsole-sa-juz-troszeczke-przestarzale-wzgledem-pecetow-czyli-nasz-wywiad-z-pawlem-marchewka-prezesem-techlandu/

    http://www.ps3site.pl/ubisoft-dlugi-cykl-zycia-konsol-jest-zly-dla-branzy/134446

    Jeśli twórcy gry celowo tworzą silnik gry o niższych możliwościach, by gra mogła się ukazać na konsolach to o czymś świadczy. To nie są spekulacje oparte na trailerach bo Crysis 2 wyszedł jakiś czas temu i doskonale to potwierdził.

  • Marcin

    Nie tylko konsole ale także Windows XP był powodem zatrzymania postępu w grach na PC. Windows XP był przez długie lata dominującym systemem o bardzo ograniczonych możliwościach. Jedyną wersją DirectX jaką obsługiwał było DirectX 9 z 2002r. Nie wspominając już o ograniczeniu pamięci do 3.5GB z czego syystem rezerwował minimum 1GB (Windows XP był 32 bitowy).

    Dopiero zerwanie z Windows XP pozwoliło grom takim jak Battlefield3 porzucić 10 letnie biblioteki DirectX9 i wykorzystać w pełni możliwości DX11. Różnica pomiędzy Battlefield Bad Company dla DX9 oraz Battlefield 3 projektowanym tylko pod DX11 była zauważalna gołym okiem. Nowy Crysis3 dołącza się do tego trendu rezygnując z Windows XP. Dzięki temu ma fajną trawę oraz inne efekty które trudno byłoby osiągnąć zachowując wsparcie dla 10-letniego DX9

    http://www.youtube.com/watch?v=rwtMX6APuxA

    Zostaje mieć nadzieję że Windows 7 nie będzie przez kolejną dekadę stopował rozwoju z uwagi na brak DX 11.1 oraz kolejnych wersji. Za rok kolejna generacja grafiki razem z nowymi konsolami. Pojawi się pewnie DirectX 12 dla Windows 8 a na dzień dzisiejszy tylko niecałe 5% rynku graczy ma zainstalowany Windows 8 (4.69% użytkowników Steam)

  • Bartosz Górecki

    „O tym że obecna generacja konsol funkcjonuje zbyt długo mówią ludzie między innymi z Techlandu czy Ubisoftu:..”

    Oczywiście, bo najłatwiej narzekać na sprzęt zamiast wziąć się do roboty i zacząć optymalizować kod. Po co się męczyć? Niech głupi pecetowy gracz wyda kolejne pieniądze na nową kartę graficzną, procesor, pamięć, system operacyjny. Jakoś twórcy gier na komputery ośmiobitowe, Atari ST czy Amigę tworzyli całymi latami na ten sam sprzęt i wyciskali z niego coraz więcej (często więcej niż przewidzieli sami konstruktorzy). No ale dzisiaj nikt nie ma czasu na takie rzeczy. Trzeba wydać niezoptymalizowaną i zabugowaną grę, po czym łatać ją w nieskończoność kolejnymi patchami, traktując tym samym graczy jak bezpłatnych beta testerów. Właśnie dlatego przestałem grać na PC i przestawiłem się całkowicie na konsole.

  • Damian Borowczyk

    Tak zdolniacha uruchomi Crysisa na Amidze 500, ale pomyśl co ten sam zdolniacha mógłby zrobić gdyby projektował grę na najmocniejsze PC, nie musząc się martwić czy pójdzie na Amidze ;]

  • Bartosz Górecki

    Do pracy starczy, a do gier polecam konsole. Kupujesz raz i masz spokój na długie lata. Przyjemność kupowania gier bez sprawdzania ich wymagań sprzętowych dostajesz gratis. :-)

  • Damian Borowczyk

    Nikt nie twierdzi że z obecnych konsol nie da się więcej wycisnąć. Problem jest taki że nie da się z nich wycisnąć tyle ile z PC, a to niestety pod nie optymalizowane są gry. Jeśli zdolny programista zrobi cuda z konsolą, to jeszcze większe cuda zrobi z grą na PC ale nie może, bo gra nie pójdzie na PS3 i XBOX360 a na nich zarabia się najwięcej. Jakbyś porównywał Poloneza z Ferrari. Owszem dobry kierowca i w „poldku” poradzi sobie całkiem nieźle, ale nie zmienia to faktu, że dopiero w Ferrari pokaże na co go stać

    Nie nazywaj nikogo głupim, bo to świadczy tylko i wyłącznie o tobie i twoim poziomie, a nie o użytkownikach PC.

  • Dawid Kosiński

    Aż do momentu, gdy nie spojrzysz na dobrego PC. Gdy kupiłem konsolę, a potem z racji wykonywanego zawodu dostałem wypasioną platformę do testów gier, okazało się, że konsolę włączam tylko żeby grać w Assassins Creed (TPP tylko na dużym ekranie!).

  • mankught

    ręce opadaj nad taka indolencją… nie zatrudniajcie gimnazjalistów!! please!! Obejrzał trailery i sie wypowiedział… no rozkosz normalnie…. to że sam idota niech z nas ich nie robi…

  • Marcin

    Ale zdajesz sobie sprawę że nie każdy kto ma PC ma ultra szybki sprzęt z Windows 8 i DirectX 11.1?

    Jeszcze dwa lata temu najpopularniejszą karta graficzną był GeForce 8800/9800. Na komputerach znacznej części graczy był Windows XP który wpierał jedynie DirectX 9 z 2002r oraz 3.5GB pamięci z której jakieś 2 GB były dostępne dla gry.

    Kolejne konsole będą znów wyzwaniem. Pojawi się masa nowych rozwiązań zarówno sprzętowych jak i programowych które będą niedostępne dla użytkowników Visty oraz Windows 7. Microsoft wydaje nowe wersje DirectX tylko pod Windows 8 który zgodnie ze Steam ma mniej niż 5% rynku. W momencie premiery kolejnych konsol pewnie będzie ponad 20% rynku ale wciąż za mało by deweloperzy porzucili DirectX 11.0. Tym samym nowe rozwiązania będą przez lata niewykorzystywane aż co najmniej 60-70% graczy na PC przesiądzie się na sprzęt DX12 oraz Win8.

  • Bartosz Górecki

    Przez długie lata moją ulubioną rozrywką było powodowanie opadu szczęk pecetowych graczy, odpalając gry na PlayStation 2 (zwłaszcza Gran Turismo). Znalazł się jednak oporniak, który uparcie twierdził, że PC jest lepszy do gier. Pech chciał, że na swoim wypasionym PC, w który przez lata wpakował kupę pieniędzy, nie mógł uruchomić Richard Burns Rally, a chorował na tą grę. Cóż, zaprosiłem go do siebie i… uruchomiłem jego wymarzoną grę na moim kilkuletnim PlayStation 2. Wyglądała świetnie i działała bardzo płynnie. :-)

    Turok uruchamiany na Nintendo 64, podczas kiedy niewielu było stać na VooDoo, robił podobne wrażenie.

    O Virtua Fighter 2 z Segi Saturn nie warto nawet wspominać, bo niewielu pecetowych graczy wiedziało w ogóle, co to są trójwymiarowe bijatyki.

    „Aż do momentu, gdy nie spojrzysz na dobrego PC.”

    Aż do momentu, gdy nie spojrzysz na rachunek za dobrego PC, który za pół roku nie będzie wiele wart, przycinając niemiłosiernie w wielu grach. :-)

  • Dawid Kosiński

    Ten „gimnazjalista” wie, na jakim silniku będzie robiona gra i widział gameplay w HD. Chyba po tym można coś wywnioskować?

  • Dawid Kosiński

    Teraz pecetowcy mogą tak trolować konsolowców ; ).

  • http://twitter.com/M_Mynarski Michal Mynarski

    Uwaga, rozwijam swoją myśl i podaję kilka argumentów:

    Najlepszy dowód na to, że konsole nie zatrzymują rynku gier – Battlefield 3. Ograniczona wersja na konsole to zarazem również najlepszy dowód na to, że third-party deweloperzy nie chcą / nie mogą wyciągnąć z konsol więcej. DICE udało się zrobić świetną graficznie grę na PC, która zostawiała wersję na PS3 / Xbx360 daleko w tyle. To tylko pokazuje, że jak studio chce i przysiądzie to potrafi stworzyć naprawdę porządną graficznie grę wykorzystującą potencjał dzisiejszych PC z zaawansowaną fizyką, wydając jednocześnie wersję na konsole i nie robiąc wymówek jakoby byłyby one balastem. Co ciekawe, w pierwszych tygodniach BF3 sprzedawał się 10-krotnie lepiej na konsolach niż na PC. Dodatkowo wersja na komputery była naprawdę rewelacyjnie zoptymalizowana jak na realia tego segmentu. Możemy więc skończyć gadać głupoty, że konsole zatrzymują rynek gier, bo gdyby nie sprzedaż gier na nie, ta branża zaczęła by konać, a na PC zostały by tylko szczególne tytuły takie jak World of Warcraft, League of Legends, World of Tanks, Minecraft i przeglądarkowi Settlersi. Jeżeli jakieś studio zaniża jakość finalnego produktu na PC, i zrzuca winę na konsole, to znaczy, że nie chciało się, albo nie opłacało się tworzyć specjalnie dopieszczonej wersji na PC. Winienie w takiej sytuacji konsol jest dość komiczne. Gdyby gracze na PC zasilali odpowiednio portfele wydawców i twórców na pewno oni w rozpieszczali by w pierwszej kolejności ich.

    Zżymanie się, że „obecna generacja jest za stara” też jest trochę nie na miejscu. Obecnie stuknęło jej 6 lat (7 lat Xboxowi). I to jest dobry moment, by powoli zacząć zapowiadać nowe maszynki, ale nie dajmy się zwariować. Ceny nowych konsol znów będą bardzo wysokie, producenci muszą do nich dopłacać na starcie, a nowa technologia zaowocuje tak naprawdę krótkim przestojem, bo deweloperzy będą musieli zaznajomić się z nowym sprzętem i narzędziami. A teraz jest dobry czas by wydawać najlepsze i najbardziej dopracowane perełki, bo obecne konsole znane są na przestrzał. Wystarczy spojrzeć na to jak wygląda Uncharted 3, czy zapowiedziany The Last of Us – graficznie nie mają się czego wstydzić nawet w 2012/ 2013 roku. Nie dziwię się, że Pan Marchewka twierdzi, że konsole są już trochę przestrzałe względem PC – bo są, ale stwierdzenie, że zatrzymują rynek są w obecnej sytuacji, co najmniej nie na miejscu. Co pół roku spotykam się osobiście z pracownikami Techlandu i raczej nie było z ich strony narzekania na konsole. Tym bardziej, że obie maszynki tworzą bazę prawie 150 milionów graczy. To całkiem przyjemna i spora liczba.

    A co do oceny grafiki Crysis 3. Grałem w wersję na X360 w sierpniu i stwierdzam, że to kawałek dobrze wyglądającej gry, i raczej nie gorzej niż w przypadku C2. Do premiery sporo czasu, na pewno produkcja doczeka się wielu szlifów w tym aspekcie. Dlatego z takimi ocenami zaczekałbym do premiery. Crytek postępuje mądrze – raz postawili wszystko na jedną kartę, stworzyli dzieło sztuki, które po dziś dzień jest gloryfikowane, ale nie przyniosło to wymiernych skutków. Dlatego konsole są teraz na ich celowniku. Czy Crytek stworzyłby dużo ładniejszą grę, gdyby skupił się tylko na PC? Na pewno tak. Czy byłaby ona tak dobrze zoptymalizowana jak Crysis 2? Oczywiście, że nie. Czy by się sprzedała i przyniosła dochód deweloperowi? To już jest pytanie retoryczne. I nie narzekajmy przesadnie na te wymagania, bo bywały gorsze, naprawdę. Choćby Max Payne 3, który jest w tej materii ponurym żartem.

    A no i wisienka na torcie – kiedyś również „jarałem się” filmikami z fizyką beczek, które ludzie nagrywali z Crysisa 1, dopóki nie doczytałem w opisie jednego z nich, że jego nagrywanie odbywało się z prędkością 1/2 FPSów, a czasem jeszcze wolniej. Więc może ja zadam pytanie: Czy tego chcemy? Chcemy Crysisa 3 z mega grafiką, którą żeby ujrzeć trzeba mieć kompa za 4 tysiące zł, albo więcej?

  • Bartosz Górecki

    Pisząc „głupi” miałem głównie na myśli samego siebie z czasów kiedy pakowałem ogromne pieniądze w ciągłą i niekończącą się rozbudowę mojego PC.

    Uderz w stół a nożyce się odezwą! :-)

  • Bartosz Górecki

    Czym? Macie tam jakieś ciekawe gry? :-D

    Swoją drogą, dzisiaj prawdziwą furorę robi mój Atari Jaguar – każdy chce na nim zagrać!

  • http://twitter.com/M_Mynarski Michal Mynarski

    Wnioskować jakość grafiki na temat obejrzanego gameplay’u w HD? Z YouTube? Bez żartów.

  • Bartosz Górecki

    Jak masz odwagę nazywać kogoś idiotą, miej ją aby podpisać się pod tym swoim imieniem i nazwiskiem.

  • Bartosz Górecki

    Kiedyś wnioskowało się po jednym zdjęciu w Bajtku. :-)

  • Damian Borowczyk

    Tak wiem że BF3 jest perełką, która wyłamała się z trendu tworzenia gier na konsole i portowania na PC podbijając rozdzielczość tekstur. Jedna jaskółka jednak wiosny nie czyni. Nie ma sensu porównywać Crysis 3 z Crysis 2 bo oba były tworzone pod konsole. Należy porównać je obie z częścią pierwszą Crysis. Sam przyznajesz ze gdyby gry te były tworzone z z myślą o PC to wyglądałyby ładniej. To jak byłyby zoptymalizowane to inna bajka. Owszem wszyscy mogliby iść drogą DICE i robić gry z myślą o PC, a później portować na konsole, tylko jak sam przyznajesz nie zawsze jest to opłacalne, i tu jest problem. Gdyby ukazały się nowe konsole, nadal one byłyby priorytetem ale dzięki temu i na PC gry wyglądałyby lepiej.

    Nie wiem co ci mówili ludzie z Techlandu, nikt nie twierdzi że narzekają na konsole w ogóle. Przytoczyłem autentyczną wypowiedź jednego z nich na temat przestarzałych konsol, na potwierdzenie tezy. To samo w przypadku Ubisoftu i myślę że z faktami nie ma co dyskutować.

    Bierzesz wszystko za bardzo do siebie i przeinaczasz postawioną tezę. Nikt nie twierdzi że same konsole są złe, czy niepotrzebne”
    „Możemy więc skończyć gadać głupoty, że konsole zatrzymują rynek gier, bo gdyby nie sprzedaż gier na nie, ta branża zaczęła by konać”

    Nikt takiego czegoś w tej dyskusji nie powiedział, więc nie bardzo wiem do czego tym zdaniem nawiązujesz. Nie ma tu mowy o wyeliminowaniu konsol tylko o wprowadzeniu nowej generacji a to różnica, chyba przyznasz.

    Nikt też nie twierdzi że gry na PS3 są brzydkie, tylko że gdyby były pisane pod PC lub nową generację konsol byłyby bez wątpienia ładniejsze, co sam przyznajesz.

  • Guest

    ŻEGNAM to kółko wzajemnej adoracji, brak obiektywizmu, ograniczanie wolności wypowiedzi i te zakłamane sponsorowane artykuły!

  • Dawid Kosiński

    Pierwszy raz bynajmniej nie oglądałem tego na YT : ).

  • Damian Borowczyk

    Nie popadaj w skrajność z tymi miliardami. Tak liczba polygonów mogłaby być znacznie wyższa, a wykorzystywane efekty bardziej zaawansowane. To czy o oczko wyżej, czy o dwa trudniej oszacować.

    Po raz kolejny podkreślę, nikt tu nie twierdzi że konsole same w sobie są do d… Wzięliście sobie to wszystko za bardzo do serca zapominając o czytaniu tego co faktycznie jest napisane. Więcej spokoju, a wszystko wyda się jasne. Wykrzykniki i tym podobne są zupełnie zbędne.

    Nie rozumiem tez dlaczego szufladkujesz mnie jako gracza PC, który ma sobie kupić konsolę. Co to wnosi do tematu? Co ma do tego mój portfel?

  • Dawid Kosiński

    Tak, Battlefield 3 i Medal of Honor na przykład ; ).

  • Gosc

    Obowiązek przedstawiania się idiotom wynika z prawa, savoir-vivre czy też Twojego światopoglądu?

  • Bartosz Górecki

    W to zagram na konsoli. Duży telewizor plus zestaw kina domowego sprawi, że uboższa grafika nie będzie razić, a gry będą działały płynnie, robiąc niezłe wrażenie.

    Pytanie czy na tym wypasionym PC zagrasz w Killzone 3, Gran Turismo 5, serie Uncharted, Socom, Sing Star itp. Nie. Więc co jest lepsze do grania?

    Jeden z nielicznych wyjątków, gdzie PC jest (niestety) niezastąpiony to Microsoft Flight Simulator. W serię Myst też lepiej się gra na PC. :-(

  • Bartosz Górecki

    Czystej przyzwoitości. Obrażać kogoś anonimowo i być odważnym na odległość każdy głupi potrafi.

  • Dawid Kosiński

    I Heroes of Might and Magic czy wszystkie gry Blizzarda ; ).

  • http://twitter.com/M_Mynarski Michal Mynarski

    Hmmm ja odpowiedziałem na tezy stawiane w artykule, sz. Pan chciał rozwinięcia to napisałem mniej więcej wszystko co miałem do powiedzenia. A nawiązywałem m.in. do tego fragmentu:

    „Oznacza to, że od 5 lat stoimy na tym samym poziomie uzyskanej grafiki. Ciężko uznać to za dobre zjawisko. Moim zdaniem to najlepszy dowód na to, iż konsole po prostu nie pozwalają na rozwinięcie skrzydeł twórcom gier komputerowych i ograniczają w ten sposób rynek.”

    Już pomijając bzdurne założenie, że od 5 lat nie zmieniła się grafika (?!), to Autor pisze o tym, że gry konsolowe ograniczają rynek, podczas gdy gry konsolowe… głównie ten rynek tworzą, tak jak napisałem wyżej – poza szczególnymi dla PC produkcjami z segmentu MMO, F2P i przeglądarkowymi. Wystarczy pojechać na jakiekolwiek targi gier, by mieć jak na dłoni rozpisane,w jakiej większości pozostają gry na konsole. Nowa generacja, owszem, warto o niej pogdybać, gdyż powinna się ona pojawić w przeciągu 1.5 roku. Ale nie spodziewajmy się, że wraz z nią jakość grafiki gier pójdzie znacznie do góry, bo na to potrzeba czasu. I dopóki to konsole będą koniem pociągowym „dużych gier” dopóty gry na PC będą wyglądały tak jak na załączonym obrazku. A ja bym się przesadnie nie obrażał, bo gry na PC (nawet te portowane) wyglądają naprawdę b. ładnie, a do tego można je moddować, co już w ogóle podnosi ich walory niesamowicie (przoduje w tym ostatnio np. Skyrim). Ale do tego trzeba kompa, nierzadko wartego 3 albo 4 razy więcej niż konsola. Który w dodatku po 2 latach znów będzie za słaby. I kółeczko się zamyka ;)

    Możemy też rozwinąć tą tezę do absurdalnych wręcz wniosków – dzięki konsolom gracze PC nie muszą wydawać fortun na nowy sprzęt. Gdyby twórcy gier „rozwijali” skrzydła tak jak pisze Autor równolegle z postępem prac na kolejnymi G-Force’ami to po roku nowy sprzęt komputerowy lądował by w przedziale „Wymagania Podstawowe”. Oczywiście to śmiała i przerysowana teza na dłuższą polemikę, a na nią nie ma tu miejsca ;)

  • Bartosz Górecki

    Tego to akurat nie lubię. Bardziej tęsknię za tym co było prawdziwą domeną PC – przygodówki, symulatory i klasyczne RPG.

  • Guest

    ŻEGNAM to kółko wzajemnej adoracji, brak obiektywizmu, ograniczanie wolności wypowiedzi i te zakłamane sponsorowane artykuły!

  • Guest

    ŻEGNAM to kółko wzajemnej adoracji, brak obiektywizmu, ograniczanie wolności wypowiedzi i te zakłamane sponsorowane artykuły!

  • Damian Borowczyk

    To czy gracze nie muszą wydawać kasy na nowe podzespoły czy nie mogą bo nie mają po co to już kwestia dyskusyjna :P Faktem jest że PC byłyby w stanie uciągnąć znacznie lepsze graficznie gry gdyby producenci skupili się na nich tak jak DICE (co w praktyce jest niemożliwe, ze względów finansowych lub lenistwo), lub gdyby ukazały się nowe konsole dorównujące najlepszym PC. Nic nie stoi na przeszkodzie by konsole tworzące rynek gier go jednocześnie ograniczały. A czy dzięki obecnemu stanowi rzeczy gracze komputerowi mogą się cieszyć niższymi wymaganiami to kwestia dyskusyjna. Wymagania portowanych gier i tak są wysokie bo producentom nie chce się optymalizować skoro mocne PC i tak uciągną. Poza tym jak widać Crysis 2 czy 3 wcale niższych wymagań od pierwszej części nie ma. Powtórzę po raz kolejny w tym wątku, nikt nie neguje sensu istnienia konsol. Chodzi o to że obecna generacja jest naprawdę stara i twórcy chcąc zoptymalizowac pod nie gry, idą na kompromisy, który nie byłyby konieczne gdyby ukazały się PS4 czy XBOX720. BF3 niewiele tu zmienia, bo jest niestety chlubnym wyjątkiem, pokazującym że jak się chce to można. Tyle że z perspektywy użytkownika nie ma znaczenia czy przyczyną jest lenistwo, czy brak możliwości twórców, bo ocenia gotowy produkt.

  • Bartosz Górecki

    Jeden rzut oka na Saboteur 2 i od razu było wiadomo, że to boska gra! :-)

    PS Sam nie czuję, kiedy rymuję. :-D

  • Bartosz Górecki

    „Dajcie spokój ludzie, kiedy Wam się to znudzi? Pytam się kiedy?”

    Zapewne wtedy, kiedy przestaną rozwijać 3DMarka. :-D

  • http://www.facebook.com/tomek.gizejewski Tomek Giżejewski

    BF3 na konsoli to dramat… do tego sterowanie padem w FPS’ach to istna katorga (poza sterowaniem pojazdami)
    Pecetowego gracza na konsoli (przynajmniej w moim przypadku) bardzo razi grafika swiatło / cień , AA to to co choćby w BF3 wynosi go na nowy poziom doznań z grania

    Uncharted ma świetną fabułę, jednak graficznie to mega gniot…
    Killzone nie dorasta do pięt takim seriom jak Call of duty i BF
    w kazdym razie ja obie konsole sprzedałem, mimo że Kinect jest bardzo fajny do rozgrywek ze znajomymi

  • Uzytkownik4321

    NIe zapominaj, że sam sprzęt też musi obsługiwać daną wersję DirectX-a.

  • Bartosz Górecki

    Sterowanie padem wymaga odrobiny przyzwyczajenia ale potem okazuje się bardzo wygodne. Osobiście wolę „rozwalić się” w wygodnym fotelu przed telewizorem zamiast siedzieć przy klawiaturze za biurkiem.

    Co do wspomnianych gier, dla mnie zawsze najważniejsza jest „miodność” danego tytułu. Nie rozkładam każdej gry na czynniki pierwsze, analizując jakie to efekty zostały w niej zastosowane. Jeśli jednak miałbym się zagłębiać w takie sprawy to właśnie pecetowe gry odrzucają mnie swoją grafiką. Dlaczego? Bo mało kto posiada komputer, który jest zdolny zaprezentować te super efekty w przyzwoitej ilości klatek na sekundę. Mamy więc płynność albo super grafikę. Wybieram konsolę z bardzo dobrą grafiką (nie tak dobrą jak na wypasionym PC) i mega płynnością.

    Tak na koniec, jak myślisz co spowodowało mega sukces konsoli Nintendo Wii? Grafika? Rozumiem, że są tacy, którzy „onanizują” się przy 3DMarku, reszta jednak woli po prostu sobie zagrać. :-)

  • dikamilo

    Napisałeś sporo prawdy ale chciałbym się odnieść do BF3 pc vs konsola. Gra jednak względem pc jest okrojona i widać to na każdym porównaniu – tekstury mniej szczegółowe, geometria bardziej okrojona, mniej latających obiektów, mapy lekko okrojone jednak nie tracą zbyt na „atrakcyjności”. Może nie widać tego tak bardzo na pierwszy rzut oka ale jednak widać. Po za tym najważniejsze, na pc pograsz sobie w 64 graczy, na konsoli max w 24. Sama wypowiedz developerów:

    „we would love to do 64 players on console but then we would have to cut away so much; people would get very upset that it looked worse, played worse and wasn’t as fun as the PC version”

    „Adding more than 24 players also meant removing the vehicles, as they require a lot of data that’s shoved through the network and the CPUs. „If you had more vehicles, that would mean less players and vice versa,”

    Więc jednak jakieś kompromisy musiały się pojawić, więc nie do końca się z tobą zgodzę że konsole nie zatrzymują rynku gier – w pewnym sensie zatrzymują, na niektóre rzeczy na konsoli jest po prostu za mało pamięci.

    Z drugiej strony jednak trzeba wsiąść pod uwagę to że DICE posiada świetnych developerów oraz inżynierów od których niejedni mogli by się uczyć. Po same technikalia odsyłam pod: publications.dice.se

    Przez te 6-7 lat obecnej generacji konsol pojawiło się sporo nowych technik renderingu i technik optymalizacji gier które są albo specjalnie stworzone pod konsole albo są na nie adoptowane dzięki czemu konsole jeszcze dają radę.

  • Marcin

    To oczywiste. Ale nowy sprzęt DX 11.1 lub DX12 itd nie będzie udostępniał żadnych nowych funkcji pod Vista oraz Win7. Zwyczajnie od czasów DX10+ nie ma takiej możliwości. Tym razem nie będzie historii jak z DX9 gdzie deweloperzy przez lata stosowali wywołania niestandardowe nowych funkcji które wykraczały poza standard DX9. Już się nie da tak robić w DX11.

    Pojawienie się nowej generacji konsol to gigantyczny skok. Nowe API, nowy sprzęt, nowe silniki. Wszystko co nowe dostępne będzie tylko pod Windows 8 bo MS zakończył już rozwój DX dla WIn7/Vista na wersji 11.0.

    Powstaje więc pytanie. Czy Win7 który jest bardzo popularny zablokuje rynek gier PC? Czy może ludzie jednak przejdą na nielubiany Win8 by mieć dostęp do nowych funkcji sprzętu oraz nowego API. Na razie niecałe 5% graczy ma dostęp do W8+DX11.1

  • http://www.facebook.com/tomek.gizejewski Tomek Giżejewski

    eh no widzisz zalezy w co grasz . w gry samochodowe, przygodówki „platformówki” pad jest faktycznie lepszy, np w Batmany, Splinter Cella dobrze sie gra, jednak do typowych fps’ów sie kompletnie nie nadaje i to chyba ty nie grałeś nigdy na pececie w fpsy które wymagają refleksu i precyzji przy strzale..
    btw konsolowy Medal i Black Ops kompletnie do mnie nie trafia

  • http://www.facebook.com/Amat3uR Maciej Gajewski

    Nie. Shootery na konsoli mają nieco inną mechanikę. I dają mega frajdę.

  • http://www.facebook.com/tomek.gizejewski Tomek Giżejewski

    Nic nie stoi na przeszkodzie zeby podpiąć peceta do tv, większość obecnych kompów ogarnie 1280 x 720 do tego zestawu zapinasz pada od xboxa w wersji pc
    miałem kiedyś Wii i faktycznie miodność była bardzo wysoka , chyba najlepsze gry to były japońskie gierki „towarzyskie” gdzie królowała pixeloza

    Co do 3dmarka to nie onanizuje sie tabelkami z osiągami , po prostu uważam ze przy obecnym poziomie rozwoju technologicznego wypadałoby odświeżyć, bądź wypuścić nową generacje konsol która by miała aktualne bebechy…

  • Uzytkownik4321

    Gry na konsole są za to znacznie droższe.

Reklama

Advertisement