Reklama mobilna w Polsce – sporo nauki przed rodzimymi firmami

08.11.2012
Reklama mobilna w Polsce – sporo nauki przed rodzimymi firmami

O tym jak bardzo rodzime firmy nie potrafią jeszcze wykorzystać potencjału drzemiącego w naszych kieszeniach, niewiele osób trzeba chyba przekonywać. Przede wszystkim mam na myśli coraz powszechniejsze smartfony. Można iść krok dalej twierdząc, że wciąż niewiele firm chce tą drogą sięgać głębiej do naszych kieszeni po znajdujące się tam pieniądze. Obecną sytuację bardzo dobrze przedstawia infografika przygotowana przez agencję Lemon Sky. Powstała ona w oparciu o przeprowadzone badanie, w którym wzięto pod uwagę 105 największych polskich firm z 14 różnych branż.

W badaniu największą grupę badawczą stanowiły firmy zajmujące się E-commerce oraz sprzedażą samochodów. Następnie kolejną liczną grupę stanowiły banki, sklepy odzieżowe, linie lotnicze, firmy z branży leasingowej oraz ubezpieczeniowej. Jak się okazało ponad połowa z firm reklamuje swoją działalność w mobilnej wersji przeglądarki Google. Niemal co czwarta firma posiada własną aplikację na system Android, nieznacznie mniej firm posiada mobilną aplikację dla urządzeń mobilnych Apple. O zgrozo, tylko niespełna 27% firm posiada mobilną wersję swojej strony WWW. Ten ostatni fakt można dobitnie odczuć podczas codziennego korzystania ze smartfonów czy też tabletów.

Nie trzeba tłumaczyć, że strona internetowa restauracji czy też baru z jedzeniem wykonana w całości w technologii Flash może skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów, którzy mieli na tyle dziwny pomysł, by wpisać w swoim smartfonie na przykład takie oto zapytanie: „kuchnia wietnamska konin”. Nie dalej jak miesiąc temu na własnej skórze przekonałem się, że tak skonstruowana strona to zło w najczystszej postaci. Oczywiście nie jest to przypadłość tylko małych firm, nawet tak duzi gracze branży fast-food jak Pizza Hut nie posiadają mobilnej strony WWW. Właśnie z tego powodu – niedostosowania stron internetowych dla urządzeń mobilnych – jestem ostrożny z wieszczeniem ery post-pc.

Gdy przyjrzeć się dokładniej, największy procent firm dostrzegających konieczność posiadania mobilnej wersji strony internetowej znajdziemy w branży ogłoszeniowej, zajmującej się nieruchomościami, a następnie ubezpieczeniami. Tylko 20% z firm branży porównywarek cen biorących udział w tym badaniu posiadało mobilną stronę internetową, co jest dla mnie zaskakującą informacją. Gdy wybieramy się na zakupy do sklepu porównanie cen z ofertami dostępnymi w internecie skutecznie może skłonić właśnie do takiej formy zakupów, oczywiście istnieją aplikacje mobilne – ale nie każdy musi z nich korzystać.

Za to dużo chętnie firmy reklamują się za pośrednictwem mobilnej wyszukiwarki Google. W przypadku większości branż, co najmniej połowa firm korzysta z tej drogi reklamowania swoich usług. Firmy z branży bankowej, porównywarek cenowych, telekomów oraz największe polskie miasta to kategorie podmiotów, które najczęściej tworzą dedykowane aplikacje mobilne.

Jak widać dość jednoznacznie, pole do popisu ze strony firm, jak i miast jest wciąż bardzo duże. Mając jednocześnie na względzie fakt wciąż zwiększającego się udziału smartfonów oraz tabletów wśród elektroniki użytkowej obecnej w polskich domach widać, że same firmy oraz podmioty, które obsługują tę działkę jej zewnętrznej działalności mają jeszcze wiele do zrobienia. Może za kilka lat przeglądania treści na stronach firm nie będzie nastręczało tyle problemów, ile obecnie potrafi sprawić.

źródło: nowymarketing.pl

Advertisement

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement