Yelp wchodzi do Polski

04.10.2012
Yelp wchodzi do Polski

Wieść o tym krążyła po polskim internecie od kilku dni, ale teraz wiemy na pewno Yelp, jeden z najpopularniejszych serwisów geolokalizacyjnych na świecie, z którego każdego miesiąca korzysta 78 milionów osób wchodzi do Polski. Serwis jest dostępny pod adresem yelp.pl, a w polskich wersjach sklepów z aplikacjami na mobilne platformy ma pojawić się aplikacja, która na rynkach, gdzie serwis już działa pobrana została już 7,2 mln razy.

Yelp to społecznościowy serwis geolokalizacyjny, który polega na oznaczaniu punktów lokalnego biznesu i ich ocenianiu – od dentystów, poprzez fryzjerów, specjalistyczne sklepy, mechaników samochodowych, po punkty gastronomiczne. Dotychczas użytkownicy Yelpa napisali ponad 30 milionów recenzji/ocen lokalnych punktów biznesowych. Sami właściciele takich punktów mogą zakładać konta w serwisie Yelp i zamieszczać tam zdjęcia swoich lokali, czy publikować informacje skierowane do konsumentów, którzy jednocześnie są użytkownikami Yelpa. Serwis zarabia na sprzedaży reklam właścicielom właśnie takich punktów biznesowych.

Ten amerykański serwis, poza Stanami Zjednoczonymi, działa także na wielu europejskich rynkach, w tym we: Francji, Niemczech, Austrii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii, Hiszpanii, Włoszech, Szwajcarii, Belgii, Australii, Szwecji, Danii, Norwegii i Finlandii. Polska będzie pierwszym rynkiem w tej części Europy dla Yelpa. Na początku serwis będzie zbierał informacje w dwóch najbardziej znanych polskich miastach, czyli Warszawie oraz Krakowie. Oprócz wyszukiwania najlepszych restauracji, polscy Yelpersi będa też mogli recenzować inne usługi, takie jak butiki, muzea czy ośrodki spa. Z kolei małe i duże firmy w ramach programu „Yelp dla Biznesu„ (http://biz.yelp.pl) mogą, promować swoją ofertę w tych miastach.

Ciekawy to debiut, który powinien nieco rozruszać polski rynek geolokalizacyjny. Jeden z głównych rywali Yelpa, różniący się jednak nieco charakterem działań – Foursquare jest już dostępny w języku polskim od dawna, lecz nie odniósł dotychczas oszałamiającego sukcesu. Z serwisu korzystają raczej tylko zaawansowani użytkownicy urządzeń mobilnych, którzy łykają wszelkie nowości przychodzące zza wielkiej wody. Foursquare nie jest raczej popularny wśród polskich lokalnych usługodawców. Promocji (specials) jest w Polsce niezwykle mało, nie uświadczymy również popularnych w USA naklejek na sklepach „znajdź nas na Foursquare”.

Yelp, w którym najwięcej oznaczonych punktów to lokale gastronomiczne powalczy także ze świetnym polskim serwisem Gastronauci odwiedzanym aktualnie przez ponad 400 tys. osób miesięcznie.

Nie wiemy na razie, czy obecność Yelpa w Polsce związana jest także z rozwojem biznesowej działalności tego serwisu w naszym kraju, czy tylko udostępnieniem polskojęzycznej wersji serwisu wraz z mobilnymi aplikacjami. Ciekawe byłoby zobaczyć jak polski rynek reaguje na marketingowe działania takich graczy jak Yelp.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement