RUCH kupuje Nexto.pl. Jak rozumieć to przejęcie w kontekście wyników sprzedaży prasy?

07.08.2012
RUCH kupuje Nexto.pl. Jak rozumieć to przejęcie w kontekście wyników sprzedaży prasy?

Jeden z największych dystrybutorów prasy w Polsce, pamiętany doskonale ze swoich zielonych kiosków, kupił od Grupy MCI Managment większościowy pakiet udziałów (80%) w NetPress Digital Sp. z o.o., do której należy dobrze znane Nexto.pl. Wydaje się, że RUCH w końcu przyznał, że powoli nadchodzi czas cyfrowej dystrybucji prasy oraz książek.

Dzięki temu zakupowi RUCH będzie posiadał w swoim portfolio dystrybucje e-prasy, e-booków oraz audiobooków. Jak ważnym wydarzeniem w historii RUCHu jest wczorajsza transakcja niech najlepiej świadczą słowa prezesa tej spółki – Pawła Szymańskiego:

Przejęcie udziałów w NetPress jest krokiem milowym w naszej strategii wejścia na rynek e-commerce. Zakup spółki, która ma najwięcej tytułów prasowych jest kontynuacją przyjętej i ogłaszanej już przez nas strategii wejścia na rynek e-prasy. RUCH ma najszerszą ofertę wśród tradycyjnych kolporterów prasy, która teraz, dzięki temu, że uzyskamy dostęp do platformy oferującej zakup publikacji elektronicznych w formatach tekstowych i audio, będzie dostępna również przez Internet.

Przejęcie NetPress Digital jest znaczącym wydarzeniem w historii RUCHu, który powstał w 1918 roku i wciąż kontroluje prawie 40% polskiego rynku kolporterów prasy. Firma ta nie dostarcza tylko i wyłącznie prasy do 6 000 punktów firmowanych swoim logotypem, ale również do ponad 22 000 punktów sprzedaży prasy, z którą prowadzi współpracy.

Co taki ruch ze strony spółki z tak długą historią może oznaczać? W mojej ocenie zdywersyfikowanie ryzyka, jakie wiąże się z tradycyjną dystrybucją prasy. Kioski RUCHu, czy inne saloniki prasowe dawno przestały być tylko i wyłącznie miejscami, które odwiedzamy, aby kupić prasę. Najczęściej ta czynności jest niejako dodatkiem do zakupu przez nas biletów komunikacji miejskiej, napojów i niezliczonej rzeszy innych produktów, których raczej nie kojarzymy z prasą. Nie chcę w tym miejscu wieszczyć upadku prasy drukowanej, bo do tego jeszcze zapewne daleka droga, jednakże od dłuższego czasu sprzedaż jej ulega zmniejszeniu.

Dość ciekawych informacji dostarczają między innymi dane udostępnione przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy dotyczące sprzedaży płatnych dzienników za czerwiec bieżącego roku – miesiącu, który upłynął wszystkim pod znakiem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, co również jest zauważalne w przypadku wyników sprzedaży prasy w Polsce.

Największy wzrost sprzedaży drukowanych wydań w czerwcu 2012 roku, bo aż o ponad 16% względem czerwca 2011 roku, odnotował Przegląda Sportowy. Średnio podczas miesiąca Euro 2012 znajdował nieco ponad 50 tysięcy nabywców.

Drugim tytułem, który odnotował wzrost sprzedaży w tym okresie czasu do średnio 162,5 tysięcy egzemplarzy był Super Express. W jego przypadku wzrost ten jest już znacznie mniejszy bo wyniósł tylko 0,3%.

Największe spadki odnotował Parkiet Gazeta Giełdy, którego sprzedaż zmniejszyła się o nieco ponad 20% do 4,1 tysięcy egzemplarzy. Duży spadek spotkał również Rzeczpospolitą, której sprzedaż w czerwcu 2012 roku spadła w porównaniu do analogicznego okresu czasu rok wcześniej o ponad 18% do poziomu 77,5 tysiąca egzemplarzy. Również Dziennik Gazeta Prawna odnotował spadek sprzedaży o 14% do średniego poziomu sprzedaży wynoszącego 60,4 tysięcy sztuk.

Niekwestionowanym liderem na polskim rynku sprzedaży prasy drukowanej jest Fakt, którego sprzedaż w czerwcu 2012 roku wynosiła średnio 360,2 tysięcy egzemplarzy. Co ciekawe, również on odnotował spadek sprzedaży porównując wyniki do czerwca 2011 roku i to o ponad 6%. Drugim liderem sprzedaży tradycyjnej formy prasy jest Gazeta Wyborcza z wynikiem na poziomie 240,1 tysięcy egzemplarzy, co jest jednoznaczne ze spadkiem o 4% względem czerwca 2011 roku.

Jak widać prócz okazjonalnych wzrostów związanych z odbywającą się imprezą sportową w Polsce rynek prasy boryka się ze spadkiem sprzedaży.

Rośnie za to rynek sprzedaży e-wydań. Nie są to wzrosty ani liczby porażające, ale warte odnotowania. Nie chcąc czarować gigantycznymi wzrostami procentowymi, dlatego też głównie posługiwać się będę wartościami bezwzględnymi.

W czerwcu bieżącego roku liderem na rynku elektronicznych wydań był Dziennik Gazeta Prawna ze średnią sprzedażą 9355 elektronicznych egzemplarzy, równocześnie odnotowując wzrost o 13% w stosunku do tego samego miesiąca rok wcześniej. Na drugim miejscu uplasowała się Rzeczpospolita, która rozchodziła się w cyfrowej dystrybucji w średnio 4059 egzemplarzach, jednakże taki wynik sprzedażowy jest jednocześnie spadkiem o 37% w stosunku do czerwca 2011 roku. Na ostatnim stopniu podium znalazła się Gazeta Wyborcza ze sprzedażą 2039 egzemplarzy swojego e-wydania w czerwcu tego roku. Jest to jednocześnie wzrost o 59% w stosunku do czerwca 2011 roku.

Mając na względzie największe wzrosty liczny e-wydań odnotowały Dziennik Gazeta Prawna o 1248 egzemplarzy, Gazeta Wyborcza o 1200 egzemplarzy oraz Puls Biznesu ze wzrostem o średnio 780 więcej sprzedanych egzemplarzy w czerwcu w 2012 niż w tym samym miesiącu 2011 roku.

Jak widać rynek e-wydań w Polsce wciąż raczkuje i jeszcze daleka droga do sytuacji gdy będzie to dominująca forma dystrybucji płatnych dzienników. Zakup dokonany przez RUCH może okazać się trafny w długofalowej perspektywie, może również też powalczyć RUCHowi za sprawą Nexto.pl z internetowym sklepem sieci salonów Empik. Wczorajsza transakcja jest znakiem czasów oraz zmian, jakim uległa w ostatnich latach spółka RUCH. Dokąd ją one zawiodą?

Na chwilę obecną jest zbyt wcześnie, by móc to jednoznacznie ocenić.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement