W Europie MacBooków nie widać

09.08.2012
W Europie MacBooków nie widać

Sporo podróżuję po Europie, wyjeżdżam czy to na konferencje i wydarzenia branżowe, czy prywatnie na wakacje. Uwielbiam wtedy przyglądać się, jakiego sprzętu mobilnego i komputerowego używają ludzie za granicą Polski. Dominują iPhone’y i iPady. Ba, dominują w zasadzie gdziekolwiek się pojedzie – czy to w Turcji, w Wielkiej Brytanii, czy w Norwegii co najmniej kilka na 10 miniętych na ulicy, czy spotkanych na lotniskach osób będzie używało jeden z mobilnych gadżetów Apple’a. Jak jest z komputerami Apple’a? Według najnowszych danych Gartnera, słabo.

Gartner przedstawił dziś swoje estymacje sprzedażowe na rynku komputerów PC w Europie Zachodniej w rozbiciu na trzy największe lokalne rynku: brytyjski, francuski oraz niemiecki. Łącznie w drugim kwartale 2012 r. Zachodnia Europa kupiła 13,6 mln komputerów PC, z czego 20,2% oznaczonych było marką HP. Nieco mniej sprzedał Acer. Na trzecim miejscu jest Asus, a Dell i Lenovo na odpowiednio czwartym i piątym – wszyscy sprzedali powyżej 1 mln sztuk komputerów. Apple’a Gartner nie wyszczególnił – musiał więc sprzedać poniżej 1 mln sztuk MacBooków w Europie Zachodniej.

Z trzech największych rynków lokalnych Europy Zachodniej, w pierwszej piątce Apple pojawia się tylko raz – w Wielkiej Brytanii, gdzie ze sprzedażą na poziomie 187 tys. sztuk Maków zajmuje piąte miejsce. 187 tys. sprzedanych Maków w UK w ostatnim kwartale to 10% więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie Toshiba, która nie ma wcale za dobrej prasy i nie jest na ustach całego świata technologicznego każdego dnia, zwiększyła swoją sprzedaż o 51,6% o 238 tys. sztuk.

We Francji i Niemczech nie ma Apple’a w pierwszej piątce, co oznacza, że Apple sprzedał mniej niż 153 tys. sztuk Maków we Francji (tyle właśnie sprzedało piąte Lenovo) oraz 188 tys. sztuk Maków w Niemczech (tyle właśnie sprzedał piąty Dell).

Wróćmy na chwilę do ostatniego raportu z wynikami finansowymi Apple’a. Firma Tima Cooka raportowała sprzedaż 4 mln sztuk Maków. Skoro na rynku brytyjskim Apple sprzedał ich 187 tys., a w Niemczech i Francji poniżej tej liczby, to jest pewne, że Europa nie jest centralnym miejscem zbytu MacBooków. To oczywiście żadne odkrycie – Maki sprzedają się przecież głównie w USA.

Niemniej jednak wróćmy na chwilę do pisanego z lekkim przymrużeniem oka tekstu sprzed tygodnia pt. ‚Jeśli nie post-PC, to Apple jest liderem rynku PC‚. Zestawialiśmy w nim łączną sprzedaż Maków z iPadami. W takim ujęciu, to Apple jest właśnie liderem rynku sprzedając łącznie więcej klientów PC, niż tradycyjni liderzy rynku PC, tj. HP, czy Lenovo. Zastanawiające, szczególnie ze względu na słabą sprzedaż MacBooków poza rynkiem US. Jak więc sprawy się mają?

Jeśli spojrzymy na strukturę przychodów Apple’a w ostatnich 6 miesiącach, to zauważymy, że Europa stanowi aż 23% całej sprzedaży. To nie tak znowu mniej od obu Ameryk, które łącznie generują 36% obrotów Apple’owi. Co więcej, biznes Apple’a w Europie rośnie całkiem przyjemnie, bo aż o 51% w ostatnim roku. Wyższą dynamiką charakteryzuje się tylko rynek obu Ameryk, w tym zapewne głównie USA. iPhone oraz iPad stanowią łącznie 73% całej sprzedaży Apple’a, a Mac zaledwie 14%.

Co to wszystko oznacza? Że tak jak w Europie wielkimi hitami są iPhone oraz iPad, to Maki bardzo słabo się tu sprzedają.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement