Samsung króluje, a netbooki umierają – czyli słów kilka o raporcie popularności laptopów w Polsce

26.07.2012
Samsung króluje, a netbooki umierają – czyli słów kilka o raporcie popularności laptopów w Polsce

Analitycy z serwisu Ceneo.pl przygotowali ciekawy raport prezentujący wyniki sprzedażowe laptopów. Analizą zostały objęte miesiące czerwiec i lipiec tego roku i uwzględniono w nim tysiąc najchętniej wybieranych modeli. Czy rynek laptopów ma się dobrze mimo wdzierającej się drzwiami i oknami epoki post-pc?

W serwisie Ceneo.pl możemy porównywać niemalże 3 tys. różnych modeli laptopów. Analitycy wzięli pod lupę pierwszy pod względem popularności tysiąc i postanowili sprawdzić jak wyglądają nasze gusta oraz jak zasobne portfele posiadamy. Okazuje się, że 20% kupujących wybiera komputery od Samsunga, a w pierwszej piętnastce najpopularniejszych laptopów znalazło się, aż 7 modeli od tego producenta.

Jaka jest tajemnica sukcesu Samsunga? Zapewne to doskonały stosunek jakości do ceny, sprawia, że urządzenia tego producenta są tak chętnie wybierane przez Polaków. Za około dwa tysiące złotych klient może zakupić sprzęt, który sprawdzi się zarówno do przeglądania sieci, prac biurowych jak i rozrywki. Oczywiście nie będzie to multimedialna maszyna na której zagramy we wszystkie nowe tytuły, ale bez problemu uruchomimy wiele kultowych gier.

Nie chciałbym popadać tutaj w ślepy zachwyt, ale trzeba przyznać, że Samsungowi udało się znacząco odskoczyć konkurentom, a szczególnie na uwagę zasługuje dobry wynik w ścisłej czołówce sprzedawanych modeli notebooków. Jeżeli weźmiemy pod uwagę dodatkowy fakt, jakim jest stosunkowo niewielka dostępność laptopów Samsunga na Ceneo.pl – około 100 modeli – to wynik tego producenta zasługuje na jeszcze większe uznanie. Dla porównania Dell, którego wybiera 13% kupujących, oferuje aż 1170 modeli. W takim zestawieniu Samsung rzeczywiście króluje i jest zdecydowanym numerem jeden, wśród laptopowych wyborów Polaków.

Kolejne miejsca w rankingu zajęli: Asus (15%), wspomniany już Dell (23%), HP (12%) i Sony (10%). Lenovo ( 8,4%) i Toshiba (7,7%). Jak widać dawni liderzy rynku mocno tracą  na popularności.

Przyznam, że nie śledziłem ostatnio podobnych analiz i nie przyglądałem się wynikom sprzedażowym poszczególnych producentów, ale to co znalazłem w raporcie Ceneo.pl bardzo mnie zaskoczyło. Kilka lat temu parałem się handlem w branży IT i nie byłem świadom tego jak wiele się zmieniło na rynku od tamtego czasu. Pamiętam jak dziś, że klienci z zamkniętymi oczami kupowali notebooki Toshiby, HP i Lenovo. Oczywiście sporą popularnością ciszył się również Asus, ale o Samsungu na pierwszym miejscu można było pomarzyć. Jeżeli uda mi się dotrzeć do podobnych zestawień z ostatnich lat postaram się przygotować analizę długoterminowych zmian na tym rynku, bo przyznaję, że temat mnie bardzo zaciekawił.

Wracając do głównego wątku, został jeszcze jeden bardzo ważny element raportu przygotowanego przez Ceneo.pl. Jak się okazuje cena jest ciągle najważniejszym parametrem, którym kierują się Polacy przy wyborze nowego laptopa. Największą popularnością cieszą się modele w cenie poniżej 2000 zł. Są one wybierane aż przez 31% osób kupujących notebooki online. Jednak nieznacznie mniej – bo 27 % użytkowników – kupuje laptopy ze średniej półki w cenie od 1997 zł do 2608 zł. Zaledwie kilka procent decyduje się na modele w cenie powyżej 4,5 tys. W związku z powyższych chyba nikogo nie zdziwi fakt, że w ścisłej czołówce najpopularniejszych modeli nie znalazł się ani jeden laptop marki Apple. Jest to tym bardziej czytelne, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że najtańszy notebook tej marki kosztuje 3700 zł.

Ostatnim parametrem jaki jest brany pod uwagę przy zakupie nowego laptopa to jego gabaryty, czyli w zasadzie przekątna ekranu bo to ona w dużej mierze wpływa na wielkość sprzętu. Największą popularnością cieszą się modele o przekątnej 15,6’’, które są wybierane przez ponad 60% kupujących. Tuż za nimi z wynikiem 14,66% znajdują się laptopy z ekranami 17,3”. Jak widać rynek jest zdominowany przez praktycznie jeden typ produktów, ale wcale mnie to nie dziwi. Przekątna 15,6” jest idealnym kompromisem pomiędzy wygodną pracą stacjonarną oraz stosunkowo dużą mobilnością. Na uwagę zasługuje jeszcze bardzo mała popularność modeli z mniejszymi ekranami i wszystko wskazuje na to, że segment ten jest systematycznie wypierany przez zyskujące popularność tablety.

Podsumowując, król jest jeden i nazywa się Samsung, a Polacy najchętniej wybierają tańsze komputery, których pewne braki techniczne rekompensuje przystępna cena. Ciekawym zjawiskiem jest również potwierdzający się na przełomie ostatnich lat spadek udziału w rynku małych notebooków, które są wypierane przez tablety. Już teraz nie da się ukryć, że to właśnie netbooki i mniejsze laptopy będą pierwszymi ofiarami ery Post-PC.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement