Z Google Analytics przeanalizujesz jaką część twojego serwisu widzą użytkownicy

05.06.2012
Z Google Analytics przeanalizujesz jaką część twojego serwisu widzą użytkownicy

Google udostępnił wczoraj bardzo ciekawą opcję w swoim narzędziu do mierzenia statystyk stron internetowych, czyli Google Analytics. Nowe narzędzie pozwala przeanalizować jaką część strony widzą użytkownicy odwiedzający ją z różnych urządzeń, korzystający z różnej wielkości przeglądarek internetowych.

Nowość Google’a jest o tyle przydatna, że w dobie niezwykle szybkiego rozwoju internetu mobilnego wraz z urządzeniami mobilnymi tj. smartfony i tablety, które charakteryzują się różnymi wielkościami ekranu, bardzo trudno jest idealnie przemyśleć konstrukcję serwisu, by była ona zoptymalizowana pod kątem jak największej liczby odwiedzających go użytkowników. Na podstawie statystyk odwiedzin, rozmiarów przeglądarek i zachowania się użytkowników wewnątrz serwisu, Google Analytics pozwala teraz na analizę każdego jednego piksela strony pod kątem tego, ile procent użytkowników odwiedzających serwis go w ogóle widzi.

Google ogłosił nowe narzędzie na blogu Google Analytics wczoraj i zastrzega, że u wszystkich nowa opcja zostanie wdrożona w ciągu najbliższych kilku tygodni. Mamy to szczęście, że akurat nam włączono ją w pierwszej kolejności i już możemy przebadać Spider’s Web pod katem wyświetlania się poszczególnych części naszego serwisu użytkownikom.

Aby dotrzeć do nowości w Google Analytics (jeśli Google już ją Wam włączył), należy przejść do: => treść, => analytics w treści strony, a następnie po prawej stronie włączyć warstwę ‚rozmiar przeglądarki’

Warto zaznaczyć, że Spider’s Web ma aktualnie trzy rodzaje layoutu – podstawowy desktopowy, który widzicie na ekranach swoich komputerów (notebooków ze wszystkimi ich odmianami oraz komputerach stacjonarnych), oraz dwa mobilne: dla smartfonów oraz tabletów. To ma znaczenie dla wyświetlania się poszczególnych elementów na stronie, ponieważ nie wszystko co znajduje się na stronie głównej Spider’s Web w wersji desktopowej wyświetla się w mobilnych wersjach.

Po przeprowadzeniu takiej analizy dowiedziałem się, że w przypadku Spider’s Web, 100% wyświetleń ma jedynie centralna część logo Spider’s Web oraz największa reklama naszego partnera, firmy Nokia 🙂 Nasz główny box polecający treści, wyświetla się od 88 do 82% użytkownikom, którzy odwiedzają nas serwis.

Pozostałe wnioski z tej analizy zostawię dla siebie, ale… dodam, że w ten sam sposób, z wykorzystaniem warstwy ‚rozmiar przeglądarki’ można przeanalizować każdą część strony internetowej klikając na wybrane miejsce. W tym samym widoku możemy również włączyć warstwę ‚pokaż dynamikę’, aby przeanalizować liczbę klików w poszczególne elementy na naszej stronie. Łatwo się domyśleć, że jest duża korelacja pomiędzy wyświetlaniem się strony ze względu na rozmiar przeglądarki, a liczbą klików w dane miejsce.

Nie trzeba chyba zbytnio dowodzić jak przydatne może to być narzędzie dla właścicieli stron, którym zależy na optymalizacji rozkładu treści.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement