REKLAMA

Jak zmienił się internet w Polsce pomiędzy 2006 a 2011 r.?

21.05.2012 13.01
Jak zmienił się internet w Polsce pomiędzy 2006 a 2011 r.?
REKLAMA
REKLAMA

Ostatnio wśród polskich portali nastała moda na przygotowywanie różnego rodzaju infografik, którymi następnie rywalizują pomiędzy sobą w liczbie publikacji w branżowych mediach. Śledzenie tej rywalizacji dostarcza sporej dawki rozrywki, ale najważniejsze, że przy okazji powstają ciekawe kreacje, jak ta od Onetu podsumowująca zmiany w polskiej sieci na przestrzeni ostatnich 5 latach. Warto na nią spojrzeć, by uświadomić sobie postępującą dominację internetu.

Jest nas już 19 mln; nas, czyli użytkowników internetu w Polsce. Zbliżamy się więc do przekroczenia magicznego punktu 50% ludności online (wg ostatnich danych GUS z 2011 r, jest nas wszystkich 38,49 mln osób). W ciągu ostatnich pięciu lat, liczba użytkowników internetu wzrosła o 47% i było to jedyne medium, które zanotowało wzrost. Najbardziej dotkliwe straty były udziałem prasy – ich zasięg spadł aż o 24% pomiędzy 2006 a 2011 r., zapewne na rzecz internetu właśnie. Ciekawie wyglądają spadki zasięgu telewizji oraz radia. Oba spadły porównywalnie – o 2 oraz 3% – a wydawałoby się, że radio jest medium na znacznie szybszej fali spadkowej, niż telewizja. Co tu jednak dużo mówić – na przestrzeni 5 lat polskiego rynku medialnego widać, że docelowo głównym (a może i jedynym) medium będzie internet.

Ciekawie brzmi również to, że prawie połowa użytkowników internetu korzysta z Sieci oglądając jednocześnie telewizję. W tym właśnie upatrywałbym wielki potencjał tabletów jako docelowo głównych terminali, które służyć będą do łączenia się z internetem. Skoro i tak, aż połowa z nas przeglądając zasoby internetu ogląda telewizję, to zdecydowanie wygodniej będzie to robić za pośrednictwem tabletu właśnie. W domu, na kanapie.

Infografika Onetu skupia się przede wszystkim na promocji reklamowego potencjału internetu, co nie powinno dziwić zważywszy na to, że wg ostatniego Megapanelu, Onet dociera do 70% polskich użytkowników internetu, więc promując reklamę w internecie promuje własny potencjał reklamowy. Mimo to warto dostrzec bardzo ciekawą informację o tym, że internet dociera do konsumentów w środku dnia, pomiędzy 11 a 17 godziną, kiedy intensywność kontaktu z innymi mediami jest ograniczona, czyli pomiędzy prime time w tv oraz radio.

Mimo to udział reklamy internetowej w ogólnym torcie wydatków na reklamę w mediach jest niewielki – 16,2% to znacznie mniej, niż wynikałoby z aktualnego potencjału tzw. online’u. Wydatki na reklamę w sieci oczywiście rosną – z 0,84 mld zł w 2009 r. to 1,21 mld zł na koniec 2011 r., ale to wciąż niewielki ułamek tego, co inkasuje dziś telewizja (prawie 52% wszystkich przychodów z reklam).

Pisał o tym dziś Paweł i Onet również to zauważa – najbardziej efektywny jest dziś miks reklamowy łączący telewizję z internetem. Według Onetu, gdy konsument spotyka się z reklamami w obu mediach (tv + online), to aż o 51% zwiększa się jego zaangażowanie.

Za ciekawą infografikę Onetowi dziękujemy i czekamy na kolejne równie interesujące*.

* zdaje się, że będą bo to pierwsza infografika z cyklu „Online is the King”, który ma obejmować 6 infografik.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA