Nowa oferta home.pl może okazać się strzałem w dziesiątkę – Tomasz Fiedoruk, WHT.pl

16.04.2012
Nowa oferta home.pl może okazać się strzałem w dziesiątkę – Tomasz Fiedoruk, WHT.pl

Jakiś czas temu home.pl miło zaskoczył mnie pewną tajemniczą przesyłką. Otrzymałem dużą skrzynię, w której jak się okazało znajdowała się między innymi kartka z dostępem do testów nowej usługi, hostingu VPS. Sam, jako że wielkiego pojęcia na temat hostingu nie mam, mogłem jedynie stwierdzić, że nowa usługa działa, ma się dobrze i prawdopodobnie spełnia zadania jakie stawiać przed nią będą potencjalni klienci. Do panelu się zalogowałem, po czym stwierdziłem, że większość opcji konfiguracyjnych w panelu jest poukładana i czytelna.

Niestety merytorycznej opinii na temat nowe oferty samodzielnie wydać nie mogłem, dlatego też postanowiłem porozmawiać na jej temat z osobą, która tematykę rynku hostingowego w Polsce ma w małym paluszku. Tą osobą był Tomek Fiedoruk, na codzień manager serwisu WHT.pl, portalu skupionym wokół branży hostingowej w naszym kraju.

Myślisz, że wprowadzenie VPS do oferty home.pl zaskoczyło branżę?

Raczej nie. O VPS/Cloud by home.pl mówiło się w kuluarach od roku. W ciągu ostatnich paru miesięcy te informacje można było już usłyszeć od samych przedstawicieli firmy na różnego rodzaju spotkaniach czy w wywiadach.

Wbrew pozorom wprowadzenie takiego “produktu” do oferty nie jest aż tak skomplikowane. Na co dzień zajmujemy się tym w FBB. Musimy tutaj pamiętać co jest niezbędne:

1. Kapitał.
2. Know-how + sprzęt.
3. Plan marketingowy.

Kapitał w przypadku home.pl nie jest problemem, jest jasne, że mogą sobie pozwolić na tego typu inwestycje. Kwoty rzędu kilkuset tysięcy nie są dla nich problemem. Mówimy tu o minimum 200-250 tysiącach zł na sam sprzęt i licencje, nie wspominając o prowadzonych działaniach promocyjnych itp.

Co do Know-how, o ile wydaje się to skomplikowane, to dla sprawnego zespołu jest to kwestia góra dwóch tygodni (w tej postaci jaką widzimy teraz). Home.pl korzysta z gotowych rozwiązań serwerowych i oprogramowania, które w teorii każdy może sobie we własnym zakresie zorganizować. Być może home.pl ma jeszcze jakieś rozwiązania autorskie na backendzie, o których jeszcze nie mówi.

Plan? Tutaj pojawia się najwięcej niewiadomych. W przypadku VPS-ów kluczowe będą zyski. Home będzie musiało w jakiś sposób zlokalizować swoją ofertę. Czy będzie ona budżetowa czy jednak nieco droższa i skierowana do bardziej wymagających klientów? Tego jeszcze nie wiemy. Rozpiętość cen w przypadku tych samych parametrów VPS-ów na rynku wynosi 300% i więcej. Na razie mamy zbyt mało danych, by cokolwiek wyrokować. Trwają beta testy, ale dotyczą one jedynie testowania sprzętu. Home.pl nie ujawnia szczegółow przyszłej oferty, co w dużej mierze uniemożliwia wyrokowanie w tej sprawie.

Dotychczas głównymi klientami home.pl były osoby o dość niewielkich wymagań technologicznych. Po kupnie domeny i serwera po prostu wszystko miało działać. Myślisz, że VPS w ofercie home ma szanse powodzenia?

Home podaje, że do testów zgłosiło się ponad 4 000 osób (nie wiemy ile z tych osób już korzysta, a ile czeka w kolejce). To bardzo bardzo dobry wynik. Z drugiej strony dyskusje na prolabs.home.pl/ (wewnętrzne forum dla betatesterów) pokazują, że część z nich (żeby nie powiedzieć, że co najmniej połowa ;)) nie zna się na niuansach technicznych i zasadach działania VPS-ów.

Zauważmy, iż home.pl w swojej ofercie serwerów dedykowanych oferuje klientom – i to bezpłatnie – możliwość instalacji panelu home.pl co w zasadzie sprowadza się do pełnej obsługi. Klient nie widzi różnicy między hostingiem dzielonym, a przejściem na serwer dedykowany – ma ten sam panel i support.

Jeśli home.pl wprowadzi VPSy wraz z funkcjonalnością własnego panelu klienta i wsparcia technicznego to nowa oferta może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Pytanie jest inne. Czy home.pl jest w stanie na VPS-ach faktycznie zarabiać? VPS-y to ciężki kawałek chleba i wypracowanie na nich wysokiej rentowności jest trudne. Możliwości manewrowania oversellingiem są mniejsze, a dodatkowo rośnie poziom skomplikowania świadczenia usług.

Miałeś kilka dni na testy usługi. Jakie wrażenia?

Wrażenia? Działa 🙂 Naprawdę na tym etapie nie za bardzo jest co więcej powiedzieć. Home.pl uruchomiło VPS-y na topowych konfiguracjach sprzętu, więc to po prostu musi dobrze działać. Pamiętajmy też, że jest to beta i to jak to będzie wyglądać w przyszłości zależy od wielu czynników takich jak np. ilość klientów per klaster, czy też wydajność macierzy dyskowych.

Jak na nową ofertę home.pl zareaguje konkurencja?

Konkurencja ma powody do obaw. Jak już wspomniałem, home.pl może tutaj zmieść konkurencję w dwóch obszarach:

– Jeśli oferta VPSów będzie wyceniona jako budżetowa.
– Jeśli do oferty dodadzą panel by home (IdeaHosting) gratis lub za niewielką dopłatą.

W przypadku pierwszym jest kilka firm w Polsce oferujących stosunkowo tanie i bardzo wydajne VPS-y. Jeżeli home.pl miałoby z nimi rywalizować musiałoby naprawdę zejść mocno z ceną. To z kolei będzie wynikiem dużego obniżeniu zysków. Jeżeli odpowiednio wykorzystają swoje możliwości marketingowe wiele firm na rynku będzie miało spory kłopot. Wiele z nich stosuje usługi w oparciu o gotowe panele, jednak Home oferuje kompletny produkt, znany na rynku od wielu lat i to może przesądzić o jego sukcesie.

Sam fakt, iż do testów zapisało się póki co ponad 4 000 osób, mówi nam bardzo dużo o potencjale rynku. W przypadku VPS-ów klienci nie są tak wierni firmie jak w przypadku kont typu “shared” i ilość osób chętnych do migracji można mnożyć.

Najbliższe miesiące pokażą na ile udało się nam przewidzieć plany firmy i jak konkurencja zareaguje na nowości home.pl… póki co, czekam na właściwą ofertą.

WHT – WebHostingTalk to obecnie największy serwis o webhostingu w Polsce. Skupia branżę jak i klientów, oferując moduły mające za zadanie analizę i ocenę firm hostingowych jak TOP100 i Opinie.

Tagi: , ,
Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement