Wojna formatów: Sony potwierdza w 2013 wprowadzi pasywne 3D! LG nowym liderem technologii?

07.03.2012
Wojna formatów: Sony potwierdza w 2013 wprowadzi pasywne 3D! LG nowym liderem technologii?

Obserwowanie kolejnych wojen formatów jest znacznie ciekawsze, niż patentowe przepychanki na rynku urządzeń i systemów mobilnych. Walki te nie zawsze są równe – zawsze znajdzie się strona z lepszą technologią lub większą ilością gotówki na promocję swojego produktu. Co więcej, ostatecznie wojnę nie zawsze wygrywa technologicznie lepszy format! Jednak rozstrzygnięcie tej walki na korzyść jednego rozwiązania wydaje się znacznie lepsze, niż przez lata utrzymywanie dwóch w sumie podobnych technologii.

Te walki zwykle toczą się na pograniczu audio oraz wideo. Mieliśmy już walkę pomiędzy kasetami VHS a Betamax, gdzie format JVC zyskał większą popularność między innymi dzięki wsparciu branży porno. Ponad 5 lat temu obserwowaliśmy batalię o następcę DVD pomiędzy HD-DVD, wspieranym przez Toshibę, oraz Blu-ray od Sony. Teraz walka toczy się o 3D. Mimo że to aktywne okulary 3D były od początku stawiane w roli faworyta, dziś nie jest to już takie pewne. Czy LG da radę stać się nowym liderem technologii?

3D to wciąż temat, który budzi sprzeczne emocje. Jedni są trójwymiarowym obrazem zachwyceni, inni nie widzą w nim większego sensu. Klienci, choć w większości nie uważają by był to najważniejszy element nowego modelu telewizora, i tak nie mają większego wyboru. W końcu 3D stało się standardem dostępnym nawet w najtańszych modelach, co widać chociażby na przykładzie telewizorów firmowanych przez polską firmę Manta.

O obu technologiach mówiliśmy już na łamach Spider’s Web wielokrotnie. Miesiąc temu wspominaliśmy, że to właśnie pasywna technologia zaczyna wygrywać. Na rynku pozostaje tylko Samsung, który od blisko roku nie napomknął ani słowem o technologi pasywnej, mimo że nie pozostał obojętny i zapewne także prowadzi własne badania nad wprowadzeniem własnego systemu pasywnych okularów.

Wprowadzenie pasywnego 3D do swojej oferty przez Panasonica i Sony jest z kolei pewnego rodzaju głosem rozsądku. Noriaki Negaishi – wiceprezes Sony odpowiedzialny za  produkty domowe, zapowiada, że w przyszłym roku firma ma zamiar dywersyfikować portfolio swoich telewizorów jeśli chodzi o technologie 3D. Wprowadzenie pasywnego 3D jest kompromisem pomiędzy jakością, a wygodą konsumentów. Inżynierowie Sony nie są zbyt przychylni tej technologii, jednak to wybór klientów należy uszanować i zaoferować im produkt jakiego oczekują.

Pasywne 3D jest dobre i tanie. Choć jakość oferowanego obrazu odbiega od tego, co daje trójwymiar oglądany przez aktywne okulary, to jednak ostateczny efekt z odpowiedniej odległości przynosi jakość, która po prostu bardziej satysfakcjonuje klientów.

Masowy wybór pasywnego formatu jest też pewnym wyzwaniem dla LG. Koreańska korporacja staje się głównym dostawcą matryc pozwalających na oglądanie trójwymiarowych obrazów przy użyciu pasywnych okularów. To dla LG spora szansa – firma zresztą sama pragnie budować wizerunek drugiego Samsunga. Jeszcze parę lat tamu LG traktowane było raczej tylko jako tani pośrednik i dostawca sprzętu klasy B, a dziś firma zdaje się dyktować warunki na ważnym rynku 3D. Pytanie, czy uda się utrzymać taką postawę w długim terminie.

Choć jest tylko dodatkiem, to pasywne 3D może zadecydować o układzie sił na rynku, gdzie giganci sprzed lat borykają się z olbrzymimi problemami finansowymi i szukają skutecznego sposobu do przekonania klientów do swoich produktów. To także prztyczek w nos dla Samsunga, któremu na rynku dziś najlepiej się wiedzie.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement