Polski rynek VOD widziany oczami Facebooka

17.08.2011
Polski rynek VOD widziany oczami Facebooka

Na polskim rynku VOD ponownie zaczyna się sporo dziać. W ostatnim czasie pojawił się na nim nowy gracz z najwyższej półki polskiego internetu – Agora SA. Polsat ciągle rozwija swój serwis ipla.pl, a TVN postanowił wyciągnąć swoje treści z Onetu i wystartuje za kilka dni z bardzo ciekawą usługą własną. Dodatkowo całkiem prężnie rozwija się rynek quasi-pirackich serwisów oferujących treści wideo na żądanie. Wprawdzie próżno szukać na polskim rynku graczy pokroju Hulu, czy Netflix, którzy nie tylko są wielkimi hitami na swoich macierzystych rynkach, ale także liderują pod względem zaawansowania technologicznego oferowanych usług, jak i modelu komercjalizacji, ale polscy fani wideo na żądanie w sieci nie mogą chyba narzekać.

Coraz więcej osób decyduje się na rezygnację z telewizora we własnym domu (rozejrzyjcie się wokół siebie, a znajdziecie mnóstwo takich osób), więc znaczenie serwisów oferujących treści telewizyjne w sieci będzie rosło. W dzisiejszych realiach internetu społecznościowego, umiejętne angażowanie społeczności skupionych wokół danych serwisów VOD w sieci może stanowić istotny wyróżnik przewagi konkurencyjnej oraz pokazywać rozwojowy potencjał danej marki. Nasi przyjaciele z firmy CheeseCat przeanalizowali rynek VOD na Facebooku. Wyniki ich badania przeprowadzonego na podstawie ostatniego miesiąca (17 lipca – 16 sierpnia 2011 r.) przynoszą kilka ciekawych obserwacji.

Jak pojemny jest polski rynek serwisów VOD w sieci? Na to pytanie starają się odpowiedzieć w tej chwili niemal wszystkie stacje telewizyjne, które szukają miejsca dla swoich archiwów w sieci. Przyglądając się aktywności różnych na stronach Facebooka widać, że potencjał jest wielki. Równie duża jest swoboda w udostępnianiu swojego wizerunku w serwisach, które oferują filmy obchodząc prawo.

Liderem wśród pełnokrwistych serwisów VOD na Facebooku jest serwis prowadzony przez onet.pl, który oferuje głównie produkty ITI. Ponad 57 tysięcy fanów to spora grupa, choć jest ona mniej aktywna od iplex.pl. Oba serwisy przyjęły trochę inna strategię. Atutem vod.onet.pl jest imponująca oferta darmowego dostępu do programów TVN, wzbogacona o płatne seriale i filmy. Iplex.pl buduje swoją markę na dostępie do atrakcyjnych filmów. Zaskakiwać może stosunkowo małe zainteresowanie na Facebooku ofertą Polsatu, który mocno inwestuje w ipla.tv. Angażowanie fanów (aktywnych jest niecały 1 proc.) teoretycznie powinno być łatwiejsze choćby dzięki temu, że na platformie ipla jest dostępnych coraz więcej ekskluzywnych materiałów sportowych na żywo. To tam Polsat testuje ofertę, którą może sprzedawać w systemie Pay Per View na swojej platformie cyfrowej.

Na podstawie danych przygotowanych przez aplikację Napoleon (www.catnapoleon.com) widać jednak, że rynek usług VOD jest pojemny, choć dużym graczom klientów odbierają darmowe serwisy udostępniające najnowsze filmy i seriale za darmo omijając prawo. Imponującą liczbę aktywnych użytkowników (ponad 5 tys.) zgromadził serwis ekino.tv. Dane dotyczące liczby fanów i ich aktywności pokazują jednak, że właściciele stacji telewizyjnych, którzy szukają odbiorcy w sieci nie stoją na przegranej pozycji w konfrontacji z serwisami udostępniającymi materiały za darmo (lub drobną opłatę aktywacyjną, najczęściej sms-em). Przykładem jest choćby vod.onet.pl, który przyciąga nie tylko bogatym repertuarem. Jej fan page także stanowi atut: ciekawy, często aktualizowany, nowoczesny.

Dotychczas popularna była także teoria, że oglądanie najnowszych filmów online bez płacenia za nie, to temat tabu. Ogromna część internautów to robi, ale się nie przyznaje. Facebook udowadnia, że nie jest to takie tabu jakby się mogło wydawać. Kilkaset tysięcy osób pokazuje swoje imię, nazwisko i zdjęcie twarzy w serwisach, z którymi nie potrafią sobie poradzić prawnicy wielkich producentów telewizyjnych.

Dane z systemu Napoleon (www.catnapoleon.com) dotyczą okresu 17.07.2011-2011.08.16

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement