Subsydiowane tablety – sposób na ocalenie wydawców i gazet?

13.07.2011
Subsydiowane tablety – sposób na ocalenie wydawców i gazet?

W dobie wszechobecnego internetu i darmowego dostępu do zawartej w nim treści, coraz więcej tradycyjnych wydawców zaczyna mieć problemy z malejącym nakładem tytułów. Moda na małe przenośne urządzenia stale podłączone do internetu sprawia, że wiele osób coraz częściej czerpie codzienne informacje za pomocą tego środka przekazu wiadomości. Sytuacja odbija się niekorzystnie na wydawcach i tradycyjnych dziennikarzach, którzy pomimo swojej specjalizacji i rozbudowanego warsztatu skutecznie wypierani są przez specjalistyczne serwisy i blogi internetowe. Nic więc dziwnego, że ci pierwsi coraz intensywniej poszukują sposobu na utrzymanie swojej pozycji i wpływów z tytułu sprzedanych gazet oraz magazynów.

Pionierem płatnych treści w internecie jest Rupert Murdoch, właściciel News Corp, firmy do której należą takie tytuły jak między innymi: The Sun, New York Post, The Times, Daily News czy wydawany jedynie na iPadzie – the Daily. Mimo płatnego dostępu do pełnych artykułów i wywiadów publikowanych na łamach wyżej wymienionych dzienników, dedykowanych aplikacji dostępnych w Android Market i Apple App Store wyniki raczej rozczarowują niż napawają optymizmem. Wydaje się, że na chwilę obecną nikt i nic nie jest w stanie zmienić przyzwyczajeń osób, które na co dzień korzystają z internetu i mają go za główne źródło informacji. Na rynku wydawców pojawił się jednak nowy gracz, który planuje wprowadzić w życie na prawdę dobrze zapowiadający się projekt.

Zaledwie rok temu Philadelphia Media Group była bankrutem i zarazem jedną z pierwszych ofiar malejącego nakładu wydawanych przez nią gazet. Dzisiaj po zmianie zarządu i wznowieniu swojej działalności, prezesi Philadelphia Inquirer i Philadelphia Daily News próbują stanąć na nogi i odbudować podupadłą markę. W tym celu mają im pomóc tablety i dedykowane dla nich tytuły. W przeciwieństwie do innych Philadelphia Media Group chcą zbudować własne urządzenie pracujące pod kontrolą systemu Google Android. Według planu, urządzenia te będą agresywnie subsydiowane i dostarczane do klientów z fabrycznie zainstalowanymi aplikacjami, które umożliwią łatwy i szybki dostęp do publikowanych treści.

Na firmowej konferencji, która odbyła się w ubiegłym tygodniu w siedzibie Philadelphia Media Group, prezes wydawców, Greg Osberg przedstawił wszystkim zebranym szczegółowy plan działania na najbliższe kilka lat. Według Osberga tablety będą stanowić główny fundament w walce o odzyskanie utraconej pozycji i zwiększenie zysków ze sprzedaży Philadelphia Inquirer i Philadelphia Daily News. Greg Osberg ma w planie stworzenie własnych urządzeń, które mają skutecznie przyciągnąć wszystkie osoby korzystające do tej pory z komputerów, smartfonów i innych cyfrowych urządzeń.

W tym celu ma powstać ośrodek badawczy, który będzie odpowiedzialny za opracowanie nowych technologi dostarczania cyfrowych treści. Philadelphia Media Group udało się zbobyć na ten cel 250 tys dolarów, które zainwestowała Knight Foundation. Ośrodek badawczy i przyszłe tablety będą będą należeć do projektu Liberty Initiative.

Jeśli Philadelphia Media Group faktycznie wprowadzi dedykowane i subsydiowane tablety wraz z atrakcyjnymi rabatami na subskrypcję publikowanych wiadomości, zaprezentowany pomysł może odnieść sukces. Jak zaznacza Greg Osberg, wielkie nadzieje pokładane są w rosnącej popularności tych urządzeń i systemu Google Android. Jednak w przeciwieństwie do innych działających już na rynku tytułów, Osberg chce by od samego początku dostęp do Philadelphia Inquirer i Philadelphia Daily News były płatne. Uważa on, że oferowanie na początku treści za darmo, a później żądanie opłat jest pułapką. która nie prowadzi do niczego dobrego. To ryzykowne podejście ze strony Osberga. Nie ma pewności, że czytelnik będzie chciał wydać pieniądze na produkt nieznanej jakości.

Dlatego w planach jest uruchomienie programu pilotażowego. W jego ramach, wybrana grupa osób otrzyma darmowe tablety i dostęp do publikowanych artykułów. Dzięki zamkniętej grupie testerów Philadelphia Media Group zbierze wszystkie uwagi i propozycje, które pomogą ulepszyć końcowy produkt. Tablet ma być dostępny w sprzedaży w listopadzie bieżącego roku w okresie największych zakupów poprzedzających święta Bożego Narodzenia. Niestety na chwilę obecną nie wiadomo kto będzie odpowiedzialny za budowę tabletu dla Philadelphia Media Group. Nieznana jest także cena urządzenia i koszt dostępu do wiadomości Philadelphia Inquirer i Philadelphia Daily News.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement