Facebook nie rośnie tak szybko jak rósł Google

19.01.2011
Facebook nie rośnie tak szybko jak rósł Google

50 miliardów dolarów? Nie, Facebook wyceniany jest już na 70 mld dolarów po tym, jak trwa kolejny ruch na jego akcjach na prywatnym rynku wtórnym (via SecondMarket). To zastraszająco dużo, o czym pisaliśmy już przy wycenie 50 mld dol. Wszystko wskazuje na to, że Facebook rzeczywiście pokazał przychody na poziomie 2 mld dol. w 2010 r. To dużo? Nie, prawie o połowę mniej ile wyrabiał Google na podobnym etapie rozwoju.

Branżowy serwis marketingowy AdAge doniósł niedawno, że na podstawie danych eMarketer przychody Facebooka ze sprzedaży reklam wyniosły 1,86 mld dol. w 2010 r., z czego większość bo aż 1,21 mld wygenerowana została na rynku amerykańskim. To daje Facebookowi 4,7% udział w całym rynku reklamy internetowej w USA, który warty jest 25,8 mld dol. Dodajmy do tego przychody ze sprzedaży wewnętrznej waluty Facebook Credits oraz z innych źródeł i możemy śmiało zakładać, że Facebook swoje dwie duże bańki w 2010 r. zrobił.

Zanim jednak utoniemy w pochwałach dla szybko rosnącego biznesu Marka Zuckerberga, warto sięgnąć do danych historycznych w porównaniu do Google’a, czy Yahoo, które lat temu kilka były na podobnej fali wznoszącej do Facebooka. Obie te firmy również w znacznym stopniu opierały i dalej opierają swoje przychody na sprzedaży reklam w sieci. Okazuje się, że w szóstym roku istnienia Google’a, czyli dokładnie w takim, w jakim aktualnie znajduje się Facebook, panowie Brin i Page generowali już prawie 3,5 mld dochodów. Yahoo z kolei pokazywał niewiele więcej niż 1 mld dol.

To istotne, szczególnie w kontekście twierdzeń, że biznes Facebooka jest na miarę drugiego Google’a. Jeszcze nie jest. Może być, nawet w wymiarze czystych przychodów z reklam. Facebook specjalizuje się bowiem w reklamach displayowych, o których wiadomo, że stanowią przyszłość reklamy internetowej. W nich Facebook odgrywa już znaczną rolę na rynku amerykańskim wyświetlając 1 na 4 reklamy display’owe ze wszystkich 1,3 biliona w trzecim kwartale 2010 r.

Powtórzmy jednak, że na razie biznes Facebooka nie wykazuje potencjału biznesu Google’a, a trzeba przecież także uwzględnić rys historyczny – Google miał sześć lat w 2004 r., a wtedy ani internetowa reklama ani sam internet nie był na tak szybkim torze rozwoju jak teraz. Same reklamy były też tańsze.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement