Dlaczego wszystko co nie Apple jest Apple killerem?

30.12.2010
Dlaczego wszystko co nie Apple jest Apple killerem?

Tego tekstu pierwotnie miało nie być. Samsung postanowił wypuścić ?konkurenta? tzw. iPod killera. Nowe urządzenie bazujące na bardzo popularnym telefonie Galaxy S nazwano po prostu Samsung Galaxy Player. Swoją premierę ten ciekawy odtwarzacz ma mieć na nadchodzących targach elektroniki CES, które tradycyjnie każdego roku organizowane są w Las Vegas w Stanach Zjednoczonych.

Na rynku przenośnych odtwarzaczy MP3 jest naprawdę ciasno. Klienci mają ogromny wybór wśród prostych i bardziej zaawansowanych odtwarzaczy. Istnieją proste, tanie playerki, jak i takie, które kierowane są dla prawdziwych melomanów. Za nie trzeba zapłacić ciężkie pieniądze.

Zrozumiałe jest, że w tej kwestii trudno jest wymyślić coś naprawdę nowego, czego inni konkurenci nie mają. Zapominamy, że przenośny odtwarzacz muzyczny ma być przede wszystkim właśnie odtwarzaczem muzycznym. Tymczasem wiele firm tworzy dziwne kreatury, które w założeniu mają przeciągnąć klientów. Również wielu klientów oczekuje od takiego urządzenia czegoś ?specjalnego?, choć tak naprawdę nie potrafią sprecyzować co to ma być. Najlepiej gdyby takie urządzenie oprócz odtwarzania muzyki robiło obiad i prało nasze brudne ubrania. Rzeczywistość pokazuje jednak, że większość z nas i tak wykorzystuje naszpikowany telefon ?bajerami? tylko do dzwonienia i wysyłania smsów, a odtwarzacze MP3 do słuchania muzyki.

To co mnie zaintrygowało i zmotywowało do napisania tego tekstu to ciągłe porównywanie wszelkiej maści elektronicznych produktów do urządzeń Apple. Czytając wiadomości czy komentarze, wydaje się, że wszyscy hucznie i zgodnie okrzykują nowy produkt firmy A lub B jako zabójcę iPhona, iPada czy Maka.

Nie inaczej stało się w przypadku wspomnianego powyżej Samsunga Galaxy Player. Wszystko za sprawą podobnego wyglądu do iPoda touch. Faktycznie – produkt Samsunga wygląda bardzo podobnie. Mamy tu duży 4 calowy wyświetlacz zajmujący całą przednią powierzchnię odtwarzacza. Ramka wykonana z niklowanego metalu przypomina tę, którą można było znaleźć w pierwszym modelu iPhone. System operacyjny to Android 2.2 firmy Google z autorską nakładką Samsunga.

Galaxy Player faktycznie oferuje to samo co iPod touch. Możemy słuchać muzykę, przeglądać internet, odbierać i wysyłać maile, robić zdjęcia. Doskonale! I do tego za niższą cenę. Z pewnością urządzenie to znajdzie wielu klientów – ale spokojnie, na pewno nie zagrozi swoim bytem pozycji Apple na rynku przenośnych odtwarzaczy muzyki.

Pytanie czy Samsung, projektując i dopuszczając Galaxy Player do sprzedaży kierował się myślą uśmiercenia iPoda? Czy technicy i inżynierowie składali Galaxy w fanatycznym transie? Oczywiście nie. Samsung zaprojektował kolejne urządzenie, które swoim wyglądem nawiązuje do obecnie panującej mody i jest odpowiedzią na oczekiwania klientów. Oczywiście zarząd Samsunga ma z góry założone plany sprzedaży tego urządzenia, ale nie sądzę że śnią o pokonaniu iPoda Touch. Skoro sam producent nie nazywa swego urządzenia iPod killerem, czemu my tak robimy? Tylko dlatego, że iPod był pierwszy i wyznaczył trend w designie, na duże dotykowe wyświetlacze?

Na początku XX wieku na ulicę wyjechał pierwszy samochód z silnikiem spalinowym produkowany na masową skalę. Był to legendarny Ford model T. Samochód ten zmienił sposób w jaki postrzegamy świat, zmienił nasze życie. Sprawił, że żyje się nam teraz lepiej. Oczywiście, zaraz po Fordzie powstały inne firmy produkujące automobile. Czy były to Ford killery? Oczywiście nie! Firmy te powstawały z naturalnej potrzeby dostarczenia produktów zainteresowanym klientom oraz stworzenia lepszego urządzenia. Ale żeby zaraz uśmiercać, zmieść z powierzchni Henrego Forda?

Ten sam przykład możemy przenieść do naszych czasów. Jeśli Levis wypuścił nowy model dżinsów z przecieranymi nogawkami, które szybko zdobyły popularność wśród młodzieży, jeśli Nike wskrzesiło buty sportowe, które były szalenie popularne w latach 80-tych, czy firmę Lee i Adidas nazwiemy zabójcami tych pierwszych? Nie, nie nazwiemy. Dlaczego potrafimy przejść zupełnie obojętnie obok tych produktów bez głupich komentarzy? Dlaczego potrafimy dopuścić do naszej świadomości fakt, że Adidas, Nike, Audi i BMW mają podobne produkty, które wyglądają podobnie, służą do tego samego a ich istnienie i wygląd podyktowane są obecną modą, trendem oraz potrzebą klienta?

Dlaczego wiec każdy produkt Samsunga, LG i innych musi być nazywany Apple killerem, chociaż sam producent nie miał i nie ma takiego zamiaru?

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement