iPhone’a koreański sukces

02.04.2010
iPhone’a koreański sukces

Kiedy iPhone debiutował na trudnym koreańskim rynku w listopadzie ubiegłego roku wielu zastanawiało się czy da radę. W końcu Korea Południowa to przyczółek dla dwóch wiodących producentów telefonów komórkowych: Samsunga i LG, a i wewnętrzne regulacje rynku telefonii sprzyjają lokalnym graczom. Tymczasem w ciągu czterech miesięcy sprzedało się w Korei 500 tys. iPhone’ów.

To spory sukces sprzedażowy Apple’a. Jak policzył świetny serwis iPhonasia, iPhone sprzedaje się w Korei w liczbie 4 tys. egzemplarzy każdego dnia. Szef sieci KT, która wprowadziła iPhone’a na rynek koreański wypowiedział się do lokalnych mediów informując, że tylko na 7 z 88 rynków, włącznie ze Stanami Zjednoczonymi, sprzedaż smartfonu Apple’a na poziomie co najmniej 500 tys. została osiągnięta w czasie poniżej jednego roku.

To również spory sukces Apple’a dlatego, że jeszcze do ubiegłego lata koreańskie regulacje prawne nie sprzyjały zewnętrznym firmom telekomunikacyjnym. Przed tym jak przepisy zostały zmienione, Samsung i LG zdobyły na tyle dominującą pozycję, że trudno było oczekiwać, iż ktokolwiek nowy mógłby namieszać na rynku. Tymczasem zdaje się, że Apple skutecznie wykorzystało fakt relatywnie niskiego nasycenia rynku telefonów komórkowych w Korei Południowej (ok. 0,887 per capita, co daje temu rynkowi dalekie miejsce w siódmej dziesiątce na świecie). 500 tys. sprzedanych iPhone’ów w Korei zapewne zawstydza wynik na rynku chińskim, gdzie 300 tys. osiągnięto po dwóch miesiącach (na koniec grudnia 2009 r.). Rynek chiński jest kilkanaście razy większy od koreańskiego (720 mln abonentów do 47 mln), a sprzedaż wypada o podobnej dynamice.

Azjatyckie przypadki iPhone’a dopingują, aby sprawdzić jak sytuacja ma się w Polsce. Jak do tej pory brak jakichkolwiek oficjalnych danych sprzedażowych, które zaprezentowaliby przedstawiciele dwóch polskich sieci oferujących iPhone’a. Mamy jedynie spekulacje medialne „Rzeczpospolitej”, która pod koniec stycznia 2010 r. informowała o 230 tys. sprzedanych iPhone’ów w Polsce w ponad rok od jego debiutu. Wcześniej „Gazeta Wyborcza” szacowała liczbę iPhone’ów w Polsce na 300 tys. Przyrównując to do rynku koreańskiego (liczba aktywnych kart SIM w Polsce to ok 44 mln, więc niewiele mniej niż w Korei), to nawet przy niższym nasyceniu rynku w Korei, polski wynik wg „Rzeczpospolitej” nie jest spektakularny.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement