Apple zamknie iTunes Music Store?

01.10.2008
Apple zamknie iTunes Music Store?

Apple ostrzega: prędzej zamkniemy iTunes Music Store niż zgodzimy się na wyższe tantiemy dla koncernów muzycznych i artystów.

Amerykańskie stowarzyszenie praw autorskich (Copyright Royalty Board) wyda w czwartek rekomendację dla Narodowego Stowarzyszenia Wydawców Muzyki (National Music Publishers’ Association) walki o wyższe tantiemy ze sprzedaży plików cyfrowych w sklepach internetowych takich jak iTunes. Walka idzie o 66% podwyżkę – z 9 na 15 centów od jednego utworu. Apple płaci wytwórniom około 70 centów z każdego dolara wydanego na zakup cyfrowych plików z muzyką w sklepie iTunes. Z kolei wytwórnie muzyczne przelewają na konta artystów około 9 centów za każdy sprzedany utwór. Jest pewnym, że firmy fonograficzne nie będą chciały wziąć dodatkowego kosztu na swoje barki i przerzucą go na Apple.

Wiceprezes Apple i szef projektu iTunes, Eddy Cue, odpowiada, że Apple prędzej zdecyduje się zamknąć iTunes Music Store niż podwyższyć cenę za jeden plik muzyczny (0,99 centów) w celu wchłonięcia wyższych tantiem. Według Cue’a, wyższe tantiemy postawiłyby finansową przyszłość iTunes Music Store pod dużym znakiem zapytania.

Apple, które działa razem z innymi sprzedawcami muzyki cyfrowej w Stowarzyszeniu Mediów Cyfrowych, walczy z kolei o zmniejszenie tantiem do 4,8 centów za utwór lub 6% od wszystkich przychodów ze sprzedaży muzyki. To oczywiście torpedowane jest przez drugą stronę. Według prezesa NMPA, Davida Isrealite’a, Apple specjalnie chce utrzymać niskie ceny utworów muzycznych w iTunes, ponieważ w ten sposób nakręca sprzedaż iPodów. – A my z iPodów nie mamy ani centa – mówi Isrealite.

Trudno uwierzyć, że Apple rzeczywiście zamknęłoby sklep iTunes. Program ten jest główną platformą komunikacji z iPodami i iPhone’ami. Co więcej, iTunes jest często pierwszym produktem Apple odkrywanym przez użytkowników systemu operacyjnego Windows, dzięki któremu decydują się na zakup Maka. iTunes jest także największym sprzedawcą muzyki na świecie i podstawą sukcesu finansowego Apple w XX wieku. Według kalkulacji Piper Jaffray, Apple sprzeda 2,4 miliarda plików mp3 z muzyką w 2008 roku, co da firmie 85% udziałów na rynku cyfrowej muzyki.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement