slotMusic zagrożeniem dla hegemonii iTunes

23.09.2008
slotMusic zagrożeniem dla hegemonii iTunes

To może być poważne zagrożenie dla sukcesu iTunes firmy Apple. SanDisk i wytwórnie muzyczne mają bowiem nowy pomysł na sprzedaż muzyki – na karcie pamięci mniejszej od pocztowego znaczka.

Przedstawiciele największego na świecie producenta kart pamięci przechwalają się, że projekt slotMusic jest „pomysłem na miarę XXI wieku”. SanDisk dogadał się już z najważniejszymi wytwórniami muzycznymi: Universalem, EMI, SonyBMG oraz Warnerem i chce sprzedawać płyty artystów na kartach pamięci flash.

Na kartach o pojemności 1GB pomieści się około 100 plików w jakości 320kbs. To zdecydowanie lepsza kompresja plików muzycznych niż oferuje iTunes, więc SanDisk liczy na sukces także ze względu na wyższą jakość usług. SanDisk chce oferować karty slotMusic użytkownikom telefonów komórkowych, które mają możliwość wrzucenia do środka takiej karty, oraz odtwarzaczy muzycznych. Oczywiście z wyjątkiem iPhone’ów i iPodów, które nie posiadają opcji podłączenia kart zewnętrznych.

Album na karcie slotMusic kosztować ma około 15 dolarów. Na razie będą one sprzedawane jedynie w Stanach Zjednoczonych (w sieciach: Best Buy oraz Wal-Mart). W Europie slotMusic pojawić się ma w przyszłych roku.

Dla koncernów fonograficznych ten eksperyment ma niebagatelne znaczenie. W ostatnich latach sprzedaż muzyki na fizycznych nośnikach (głównie płytach CD) dramatycznie spada. Rośnie znaczenie muzycznych sklepów on-line. Największy na świecie sprzedawca muzyki cyfrowej iTunes sprzedaje głównie pojedyncze utwory za 99 centów, a nie całe albumy, na których wytwórnie mają dużo wyższe marże. W ostatnim czasie wielokrotnie spekulowano o tym, że wytwórnie fonograficzne są zmęczone współpracą z Apple i iTunes, głównie ze względu na postać Steve’a Jobsa, który postrzegany jest jako niezwykle trudny partner do negocjacji. Projekt slotMusic może pomóc wydawcom muzyki na uniezależnienie się od Apple.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement