Nowe reklamy z serii Get A Mac

19.08.2008
Nowe reklamy z serii Get A Mac


 Apple wydało właśnie trzy nowe spoty reklamowe z serii „Get A Mac”. Nowe reklamy zatytułowane są: Pizza Box, Throne oraz Calming Tree.

Nowymi reklamami Apple walczy o bardzo ważny pik sprzedaży komputerów związany z powrotem studentów na uczelnie po wakacjach. Dla branży hi-tech wrzesień/październik to żniwa porównywalne do tych, jakie branża spożywcza odnotowuje przed Świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem. Od dawna Apple walczy o niezwykle atrakcyjny rynek edukacyjny w Stanach Zjednoczonych. To przemyślana i rozsądna strategia – promowanie alternatywnego do Windowsa systemu operacyjnego wśród studentów, którzy wkrótce staną się biznesmenami.

Warto oglądać reklamy „Get A Mac”, bo – z marketingowego punktu widzenia – są niezwykle ciekawe. Są to reklamy porównawcze, czyli najbardziej kontrowersyjne i jeszcze całkiem niedawno zabronione zabiegi przekazu reklamowego. Mimo, iż dzisiaj można kręcić spoty porównujące konkurencyjne produkty, to niewielu marketerów się na to decyduje. Głównie dlatego, że prowadzenie komunikacji marketingowej opartej na negatywnym przekazie jest bardzo trudne i z reguły odradzane. Trzeba mieć bowiem bardzo silne zakorzenioną opozycję w stosunku do alternatywnego produktu i niezwykle oddanych fanów własnego produktu. To się z reguły rzadko zdarza. Większość konsumentów – co zostało wielokrotnie dowiedzione szczególnie w przypadku dóbr szybkozbywalnych – negatywnie reaguje na ośmieszanie konkurencji w reklamach i spoty porównawcze często skutkują odwrotnym rezultatem niż zamierzonym przez marketera, czyli spadkiem sprzedaży.

Z drugiej strony, współcześni analitycy marketingowi zauważają, że przekaz negatywny jest również formą reklamy. Nazywając z imienia dany produkt konkurencji we własnych przekazach reklamowych w zasadzie również się go reklamuje. Współczesne reklamy nie są „pro-sprzedażowe”, to znaczy nie mają na celu krótkoterminowego wzrostu sprzedaży związanego z danym spotem. Przy dzisiejszym „media clutter” w telewizji, reklamy są z natury wizerunkowe, a ich głównym zadaniem jest przekazanie konsumentowi informacji o istnieniu danego produktu lub usługi (lub też podtrzymanie tej wiedzy) i modyfikowanie wizerunku marki realizując zmieniające się strategie marketingowe. Podając w reklamach porównawczych nazwę produktu/usługi konkurencji niejako realizujemy to pierwsze założenie.

Rozwijając z sukcesem komunikację marketingową „Get A Mac”, Apple potwierdza swoją unikatowość. Nie łatwo jest bowiem prowadzić tak długo reklamy porównawcze praktycznie bez uszczerbku na własnej marce.

Tagi:
Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement